• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Teyla Emmagan

Ni är så inte allmänbildade.

• Dorian Ertymexx
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 15:26:21 följande:
    Jaja, fast iofs, jag är snygg iaf. Man behöver inte vara smart då.
    Hahaha, ehm, nåja. ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 15:27:26 följande:
    Ni är så inte allmänbildade.
    Alla kan inte vara fullblodsnerdar. :)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Teyla Emmagan

Jag undrar om Odhos vet om att Stargate är baserad på sanna händelser?

• Teyla Emmagan
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-15 15:33:45 följande:
    Alla kan inte vara fullblodsnerdar. :)
    Halvblod är dåligt.
  • kolapapper
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 15:26:21 följande:
    Jaja, fast iofs, jag är snygg iaf. Man behöver inte vara smart då.
    intressant, jag kan inte se hur utseendet kan kompensera inteligensen. Snacka om totalt urspårad tråd det här...
  • Teyla Emmagan
    kolapapper skrev 2011-04-15 15:43:06 följande:
    intressant, jag kan inte se hur utseendet kan kompensera inteligensen. Snacka om totalt urspårad tråd det här...
    Jag hoppas att du är snygg.
  • Ranbaxy

Ehhh... TS har bara konstaterat att det var Blizzard sen denna tråden startade, stackars barn!!! Skrattar ihjäl mig xD Hur kan man missa attt sagan om ringen finns som bok???

• Ranbaxy
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    Det är iofs en av världens mest lästa böcker men ehhh....
  • Pentagram
    Ranbaxy skrev 2011-04-15 15:55:43 följande:
    Ehhh... TS har bara konstaterat att det var Blizzard sen denna tråden startade, stackars barn!!! Skrattar ihjäl mig xD Hur kan man missa attt sagan om ringen finns som bok
    Det tror jag ingen gjort, egentligen, inte ens Odhos. Även om man inte kände till böckerna INNAN filmerna kom upp så var det tillräckligt mycket diskussion kring hur trogna filmerna var händelserna i böckerna o d för att vem som helst som var tillräckligt vaken för att känna till filmerna omöjligen kan ha missat att det låg böcker i grunden. Dessutom, även om man inte läser böcker har jag svårt att tro att någon som åtminstone känner till Blizzard helt skulle missat TSRs Dungeons & Dragons (som har alver).
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?