• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • lokisse
    Indillia skrev 2011-04-15 08:07:29 följande:
    Men eller hur! Fattar inte hur de kunde utesluta honom ur filmen Gråter
    inte jag heller. tycker dom kunat dra in pa en timmes snabelsurfning för att ta med honnom
    Nej det tror jag inte!
  • Vattenliljan

Odhos: Möjligt att någon annan sagt det, har bara läst dina inlägg men... Lord of The Rings var förra årHUNDRADETS mest lästa bok näst efter bibeln.

• aldrigmer
    Vattenliljan skrev 2011-04-15 08:13:57 följande:
    Odhos: Möjligt att någon annan sagt det, har bara läst dina inlägg men... Lord of The Rings var förra årHUNDRADETS mest lästa bok näst efter bibeln.
    Koranen.......kanske den ska vara med oxå......Lord of the rings var nog västvärldens nest mest lästa bok !
  • Vattenliljan

aldrigmer: Jag går bara på vad de säger i extramaterialet till filmerna. Men kanske minns jag fel. :)

• Anke
    netza skrev 2011-04-13 20:49:37 följande:
    Kan man ta bort skämskudden än? >_<
    ★*☆ Nora 060810 ☆ Eskil 090502 ☆*★
  • oki
    Lisssen skrev 2011-04-15 10:21:51 följande:
    Man skulle nästan kunna tro att "Veronika 75" och "Odhos" är samma person... Snyggt spelat!
    Skulle det vara så vill jag bara tacka och buga
    Odhos verkade vara så övertygad i det han skrev att min allra första tanke var "fanns det dataspel på 50-talet?"

Han måste jobba som försäljare av något slag, i det yrket ska man ju tro på sin produkt om man så försöker sälja is till en eskimå.
  • Teyla Emmagan
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-15 00:08:50 följande:
    Jo. ;)
    Nej, jag är ganska gammal.
  • Rafael90
    lokisse skrev 2011-04-15 08:09:06 följande:
    inte jag heller. tycker dom kunat dra in pa en timmes snabelsurfning för att ta med honnom
    Skrattande
  • Dorian Ertymexx
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-15 10:41:11 följande:
    Nej, jag är ganska gammal.
    Ja, men du är inte över tusen bast. :P
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?