• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • astro
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:07:19 följande:
    Beror på vad du menar? Menar du Tolkiens alvers färd västerut eller något helt annat? :)
    Kinesisk fantasytrilogi från 1500-talet. Tror den getts ut under namnet "Färden till Västern" också.

• Rafael90
    astro skrev 2011-04-14 15:55:32 följande:
    Kinesisk fantasytrilogi från 1500-talet. Tror den getts ut under namnet "Färden till Västern" också.

Den ingår väl snarare i en grupp med fyra böcker (vet inte namnet på det - fyrlogi? Tungan ute) som kallas De Fyra Stora Klassikerna. Har för mig att de svenska titlarna är Färden till Västern, Berättelser från träskmarkerna, Drömmar om röda gemak, och De tre kungadömena.
  • Velma

Varför gör inte barnet läxan själv?

• entity
    kaosfuralles skrev 2011-04-13 22:52:41 följande:
    Men du vet väl att det finns ett spel som heter Super Mario Bros (TV-spel och inte dator jag vet) och det är ju typ på samma nivå... Vet du inte det får vi vända och börja göra oss roliga på din bekostnad istället!=)
    Sant, det vet jag faktiskt ;) jag har sett folk spela wow och liknande också men då sånt inte intresserar mig så har jag ingen större koll på sånt :)
  • Pallas
    Lavish skrev 2011-04-13 20:22:52 följande:
    Åh nej! Vi får verkligen hoppas hon kommer in och läser igen! 
    Man kan ju se det som en sedelärande lektion i källkritik om inte annat.
  • Sara62
    Odhos skrev 2011-04-13 19:54:51 följande:
    Hm Narnia? Jag trodde det var en film också... den där med lejonet och garderoben. Visste inte att den var baserad på en bok.
    Säg att du driver med oss.
    Snälla.
  • Pallas
    Velma skrev 2011-04-14 16:10:27 följande:
    Varför gör inte barnet läxan själv?
    Det har hon ju gjort, men det uppstod en fråga som ts och dottern inte hittade något svar på.
  • Floff

Haha denna tråd gjorde min dag Hoppas nivetvem är ett troll - för sin egen skull! (uppfann Blizzard dem också tro? )

• Ekorrfamiljen
    Rafael90 skrev 2011-04-14 16:00:20 följande:
    Den ingår väl snarare i en grupp med fyra böcker (vet inte namnet på det - fyrlogi? Tungan ute) som kallas De Fyra Stora Klassikerna. Har för mig att de svenska titlarna är Färden till Västern, Berättelser från träskmarkerna, Drömmar om röda gemak, och De tre kungadömena.
    Kvadrologi?
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Odhos

Jaha då hade den här tråden blivit omåttligt populär, eller ska jag säga omåttligt opopulär? Var det verkligen så konstigt att jag inte kände till böckerna? Jag frågade visserligen på jobbet idag, och de flesta råkade visst känna till att filmen var baserad på en bok.. Men man kan väl inte veta ALLT?

Detta var för övrigt mitt sista inlägg i den här tråden då det bara står att jag är obildad, dum i huvudet och troll sida upp och sida ner! Vi ses kanske i andra trådar!

Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?