• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Ekorrfamiljen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:18:43 följande:
    Hahaha, touché. Och helt korrekt. Men jag vågar vägra sådana nysvenskheter, så jag skriver nerd istället för nörd, mail istället för mejl och live istället för lajv. ;)
    Modigt!
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • lokisse
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:17:38 följande:
    Japp, precis som Gandalf.

Det kan stämma, det har jag ingen koll på. Undrar om de andra i gruppen skrev något, och om de blivit kända för något annat som inte är lika populärkulturellt. Well, nerdpopulärkulturellt i alla fall. ;)

Owen Barfield

har ju skrivigt en hel del

Charles Walter Stansby Williams

har bla skrivigt krig i himelen

Nej det tror jag inte!
  • Cornellia
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 11:21:55 följande:
    Dorian: Island har fortfarande massor av alver! Där är tron på alver och deras inverkan på människornas liv starkt levande än idag. (Ja, kanske inte hos alla förstås, men det finns många som ännu tror på dem och anpassar sitt liv efter gamla regler om hur man ska leva för att inte stöta sig med alverna.) Själv säger jag alltid till innan jag häller ut vatten eller kissar på marken så att "di sma" ska hinna undan och inte skadas. Glömmer man att säga det innan man kissar kan de hämnas genom att ge en sveda (urinvägsinfektion)!! *vet*

Ja, kanske kom drakarna i Kina före varanerna på Kommodo. Jag vet inte.. Men jag tänkte att om de lever kvar på isolerade öar så är det väl inte otroligt att de en gång även levt på fastlandet. *spånar*
    Var det inte på island dom skulle flytta en väg för att dom missat att fråga alverna var den skulle ligga?
    BF 1/9 2011
  • Åsa
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:15:53 följande:
    Japp. Jag ska erkänna att jag mest har fördomar, då jag läst fasligt litet av dem. Men jag tillåter mig litet fördomar ibland. ;)
    Jag säger inte att det inte finns fantasyförfattare där klicheerna haglar tätt, men det förekommer ju i andra litteraturtyper också. Även inom SF/fantasy finns det verk med mer och mindre substans och originalitet. Fast man får ju ha någon tolerans för fantasyinslagen; ogillar man dem som sådana är det ju lite dödfött. Å andra sidan har jag sett folk som saknar intresse för "fantasy" medan de säger sig älska Astrid Lindgren eller magisk realism-författarna, som bådadera ryms inom resp tangerar genren ,
  • Ekorrfamiljen
    Cornellia skrev 2011-04-14 11:23:55 följande:
    Var det inte på island dom skulle flytta en väg för att dom missat att fråga alverna var den skulle ligga?
    Jo. Det är mycket så'na saker. De kollar med alverna innan de genomför stora projekt och har man inte deras godkännande kan de ställa till stort förtret för människorna.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • mosterYster
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:07:19 följande:
    Beror på vad du menar? Menar du Tolkiens alvers färd västerut eller något helt annat? :)
    Shit alltså, vilken samling av nördar vi hittar här! (OBS! Inte nödvändigtvis i negativ bemärkelse! )
  • Dorian Ertymexx
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 11:21:55 följande:
    Dorian: Island har fortfarande massor av alver! Där är tron på alver och deras inverkan på människornas liv starkt levande än idag. (Ja, kanske inte hos alla förstås, men det finns många som ännu tror på dem och anpassar sitt liv efter gamla regler om hur man ska leva för att inte stöta sig med alverna.) Själv säger jag alltid till innan jag häller ut vatten eller kissar på marken så att "di sma" ska hinna undan och inte skadas. Glömmer man att säga det innan man kissar kan de hämnas genom att ge en sveda (urinvägsinfektion)!! *vet*

Ja, kanske kom drakarna i Kina före varanerna på Kommodo. Jag vet inte.. Men jag tänkte att om de lever kvar på isolerade öar så är det väl inte otroligt att de en gång även levt på fastlandet. *spånar*
    Aha, då har jag lärt mig något nytt idag också. Tack. :)

Njae, det har nog blivit stora och överlevt just på små öar för att de haft litet i konkurransväg som stora rovdjur där. För all sin styrka och läskiga snabbhet är Kina för kallt för stora ödlor, och de delar som är varmare har haft andra, vitalare rovdjur som lätt hade kunnat smita med deras byte. Och som sagt, drakar har funnits i andra mytologier helt oavsett Kina, så konceptet är nog rätt allmänt. Litet som med häxor och vampyrer, har också funnits över nästan hela världen på ett eller annat vis.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Åsa skrev 2011-04-14 11:29:39 följande:
    Jag säger inte att det inte finns fantasyförfattare där klicheerna haglar tätt, men det förekommer ju i andra litteraturtyper också. Även inom SF/fantasy finns det verk med mer och mindre substans och originalitet. Fast man får ju ha någon tolerans för fantasyinslagen; ogillar man dem som sådana är det ju lite dödfött. Å andra sidan har jag sett folk som saknar intresse för "fantasy" medan de säger sig älska Astrid Lindgren eller magisk realism-författarna, som bådadera ryms inom resp tangerar genren ,
    Astrid skrev fantasy. Fast det heter inte fantasy om det är barnböcker av någon anledning. :P
  • Dorian Ertymexx
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 11:22:26 följande:
    Modigt!
    Japp, jag är en modig en! ;)
  • Dorian Ertymexx
    lokisse skrev 2011-04-14 11:22:48 följande:

Owen Barfield

har ju skrivigt en hel del

Charles Walter Stansby Williams

har bla skrivigt krig i himelen

Ah, där ser man! :)
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?