Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 11:21:55 följande:
Dorian: Island har fortfarande massor av alver!

Där är tron på alver och deras inverkan på människornas liv starkt levande än idag. (Ja, kanske inte hos alla förstås, men det finns många som ännu tror på dem och anpassar sitt liv efter gamla regler om hur man ska leva för att inte stöta sig med alverna.) Själv säger jag alltid till innan jag häller ut vatten eller kissar på marken så att "di sma" ska hinna undan och inte skadas. Glömmer man att säga det innan man kissar kan de hämnas genom att ge en sveda (urinvägsinfektion)!!

*vet*
Ja, kanske kom drakarna i Kina före varanerna på Kommodo. Jag vet inte.. Men jag tänkte att om de lever kvar på isolerade öar så är det väl inte otroligt att de en gång även levt på fastlandet.

*spånar*
Aha, då har jag lärt mig något nytt idag också. Tack. :)
Njae, det har nog blivit stora och överlevt just på små öar för att de haft litet i konkurransväg som stora rovdjur där. För all sin styrka och läskiga snabbhet är Kina för kallt för stora ödlor, och de delar som är varmare har haft andra, vitalare rovdjur som lätt hade kunnat smita med deras byte. Och som sagt, drakar har funnits i andra mytologier helt oavsett Kina, så konceptet är nog rätt allmänt. Litet som med häxor och vampyrer, har också funnits över nästan hela världen på ett eller annat vis.