• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Dorian Ertymexx
    Popov skrev 2011-04-14 10:07:04 följande:
    Bland de mer kända av Tolkiens rollfigurer är orcherna och har dock i många fantasykretsar förvanskats till en storvuxen, grön humanoid. I WoW kan man välja rasen Orc
    Tolkien kom alltså på svart alver, men var inspirerad av folksägner. Han var dock inte först med fantasyböcker
    Nej gud nej, Conan-böckerna är till exempel äldre. Fast där finns inga alver eller orcher eller sådant heller, bara människor och "varelser" som är inspirerade (eller direkt norpade) från Cthulhu-mytosen, som böckerna är starkt kopplade till.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • figurehead
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 10:22:39 följande:
    Han skrev på den hela sitt liv och blev aldrig klar. Hans son färdigställde den efter faderns död. Men ja, den började skrivas där, helt korrekt.

Rätt kul/obehagligt att tänka på, när man läser SOR faktiskt. Tex vid döda träsken, med de urgamla liken i kärren, det är sådant som Tolkien faktiskt kan ha sett på riktigt (fast med långt mer färska lik förstås) under första världskriget. Har hört krigskildringar som varit nästan identiska där från just första världskriget. *rys*
    Ja det stämmer. På västfronten bestod marken mest av lera och vatten. Samt att artilleriet skapat otroligt många kratrar som var vattenfylldes. Det var väldigt många som drunknade när de föll ner i såna kratrar med full packning.
    Gott weiss ich will kein engel sein
  • Ljusna
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 10:25:15 följande:
    Nej gud nej, Conan-böckerna är till exempel äldre. Fast där finns inga alver eller orcher eller sådant heller, bara människor och "varelser" som är inspirerade (eller direkt norpade) från Cthulhu-mytosen, som böckerna är starkt kopplade till.
    Beowulf är väl också ett exempel, där vi har drakar inblandat. Drakar i sig är väl att betrakta som fantasy, men har funnits i myter i Kina i många tusen år.
  • HelenFr

Har tyvärr inte den blekaste aning om vem som kom på älvor eller alver, men de har ju funnits i folksagor hur länge som helst så jag betvivlar starkt att du kommer att hitta en person eller bok där de första nämns...

Dock måste jag undra lite ni som anger Wikisidor som referenser, ni vet väl om att de kan vara helt åt helvete fel, eftersom man själv kan lägga in och ändra... Om jag hade varit ni hade jag försökt använda mig av lite mer trovärdiga källor som NE eller Encyclopedia Brittanica...

• snorkråka
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 10:11:10 följande:
    Helt korrekt. Första världskriget gav Tolkien inspiration (eller feberdrömmar, han skickades hem för legionärsjuka om jag inte minns fel) till Silmarillion, som ironiskt nog aldrig blev klar trots att det var hans första verk om den värld där Sagan om ringen utspelas, och är föregångaren till denna (en del av sakerna som de tar upp i filmen nämns inte i böckerna, men bygger på info man får i just Silmarillion). SOR skrevs så sent som på femtio-sextiotalet om jag inte minns fel, och var efterlängtade som uppföljare till Bilbo, som hade slagit stort. Den skrevs på mitten av trettiotalet, om minnet inte sviker, och började som en godnattsaga åt Tolkiens barn.
    Man kan alltid lite på att Dorian dyker upp med korrekt information! Hääääärligt!!!
  • Freiya
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    haha. dagens skämt.
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Dorian Ertymexx
    Ljusna skrev 2011-04-14 10:31:19 följande:
    Beowulf är väl också ett exempel, där vi har drakar inblandat. Drakar i sig är väl att betrakta som fantasy, men har funnits i myter i Kina i många tusen år.
    Beowulf är väl från början en gammal myt eller legend? Fantasy ser jag mer som modernare skrifter. Annars kan man ju se Odyssén som fantasy också. Strikt talat är de flesta grekiska myterna det, i så fall. :)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Ljusna
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 10:39:07 följande:
    Beowulf är väl från början en gammal myt eller legend? Fantasy ser jag mer som modernare skrifter. Annars kan man ju se Odyssén som fantasy också. Strikt talat är de flesta grekiska myterna det, i så fall. :)
    Ja, det var lite det jag ville illustrera, att dels har det vi kallar "fantasy" funnits lika länge som mänskligheten, i princip, och också att det ofta är svårt att skilja det skönlitterära från myten. Ex. Kung Arthur, där det finns teorier om att han faktiskt funntis, men naturligtvis inte i den tappning som senare nedtecknats.

Det var väl först i samband med boktryckarkonsten (klyschigt, jag vet ) som vi kan börja tala om en skönlitterär tradition som var spridd till mer än en handful människor i de högre stånden.

Tolkien kan väl till viss del betraktas som den moderna fantasyns far, framförallt inom genren "annan-värld-än-vår-egen", även om det även finns många både före och efter honom som varit av stor betydelse.
  • astro
    Hur ser du på "Resan västerut"? Om du stött på den
  • lokisse
    om jag inte mins fel är det en skrift pa prosa fran ca ar  700 om hjälten beowulf som reser till danmark för att slass mot en drake.
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?