• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Millan83

Denna tråd var dagens (nattens!) roligaste!

TS. hoppas det går bra för ditt barn och att  du hinner läsa i tråden och korrigera infon innan det är dags för redovisning, för jag är rädd för att barnet blir utskrattat om det påstår att Tolkien inspirerats av WoW-skaparna!

• Binary
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    Du är medveten om att J.R.R Tolkien skrev böckerna ett par årtionden INNAN färg TV kom va?
    Men Nej, det var inte blizzard, inte heller Tolkien. Hittade ett blogginlägg om just den här diskussionen:
    blog.zutgorak.se/2008/08/roleplaying-retards/

Dock på engelska
    vuxna.skriker.nu - En sida för vuxna
  • Rafael90
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    Såna här svar gör mig... illamående av rädsla för vad som egentligen hänt med mänsklighetens intelligens och allmänbildning. Finns det på ALLVAR folk som tror att Sagan om Ringen bara är en cool film som nån snubbe regisserade ur det blå? VEM i hela universum kan ha ungått att, om inte läsa iallafall känna till, JRR Tolkiens böcker som utgavs för 60 ÅR sedan?? Herregud... ObestämdKräks
  • mamita64
    Rafael90 skrev 2011-04-14 00:41:09 följande:
    Såna här svar gör mig... illamående av rädsla för vad som egentligen hänt med mänsklighetens intelligens och allmänbildning. Finns det på ALLVAR folk som tror att Sagan om Ringen bara är en cool film som nån snubbe regisserade ur det blå? VEM i hela universum kan ha ungått att, om inte läsa iallafall känna till, JRR Tolkiens böcker som utgavs för 60 ÅR sedan?? Herregud... ObestämdKräks
    Ja man kan undra
    Även de som inte läst böckerna vet väl att Tolkien skrev dem och att filmerna baserats på dem?
    Pappa läste Bilbo för mej och min syster när vi var små. Jag läste den för mina barn. Triologin läste jag när jag ammade nr 1 1984. Hade väl inte tid över till dem före dess.
    Den 12 / 4 föddes Loppan, mitt andra barnbarn
  • mamita64
    Odhos skrev 2011-04-13 20:17:22 följande:
    Som jag sa så har jag inte läst så många böcker, jag är inte intresserad. När jag var liten hade jag roligare leksaker än massa dammiga böcker Glad

Jag är mer intresserad av film.

Fast jag visste att Harry Potter är baserat på en bok, så jag är inte helt lost i litteraturen!
    Det är väldigt synd, tycker jag.
    Tänk vad du missar. Böckerna är för det allra, allra mesta många gånger bättre än filmerna
    Ta alla Stephen Kings böcker tex, inga filmer, mer än Den gröna milen och Nyckel till frihet, är bra ens, jo Varsel då såklart. ( men tex jurkyrkogården, det, Pestens tid, blev ju skit som filmer ) Men det finns en uppsjö av filmer som är lama försök att nå böckernas höjder.
    Hela Millenium triologin är ännu ett exempel på detta.
    Den 12 / 4 föddes Loppan, mitt andra barnbarn
  • roffe

Hahaha alltså jag mår alltid lite psykiskt dåligt när folk har helt fel fakta :D

Hoppas TS barn tycker skolarbetet är roligt och att ni får fram bra fakta :)

• Zinara
    k girl skrev 2011-04-13 20:09:11 följande:
    Jag hade skrivit ett långt inlägg, men det försvann dessvärre när min son stängde av datorn, den lille rackarungen...

Men hursom, jag plockade fram min gamla "Tolkiens ring" av David Day. Där skriver han att Tolkiens förebilder till alverna bland annat kommer ifrån asatron, som nämnts tidigare, men också keltisk och saxisk mytologi. Han skriver dock, och med det vill jag ge medhåll till Mornie Atlantie:

Tolkiens alver är i huvudsak baserade på traditioner och konventioner i de keltiska myterna och legenderna från Irland och Wales. Men det är viktigt att förstå att före Tolkien var 'alv' ett vagt begrepp, som oftast förknippas med tomtar, blomsterälvor, gnomer, dvärgar och trolll, små och obetydliga. Tolkiens alver är inte oknytt. De är ett mäktigt, verkligt folk, som starkt påminner om det släkte som föregick människorna på Irland, de odödliga Tuatha Dé Danann.

Så, alv i den betydelsen som Tolkien skrev om - var också Tolkien först med. Ursprunget till Tolkiens alver finner vi dock här ovan.
    Tack för att du fick fram det jag ville ha sagt mycket bättre än jag kunde
  • Fidelis ad urnam

Oavsett vilken felaktig information TS fick  början av tråden så är det väl ändå TS ansvar att kolla huruvida informationen stämmer eller inte.
    Om inte annat så kommer hennes dotter förhoppningsvis få lära sig detta av sin lärare när hon redovisar den felaktiga informationen och kan då lära sin mamma.

Att inte vara källkritisk visar också på att man inte är speciellt intelligent.

• Ljusna
    vinterblomma skrev 2011-04-13 21:01:06 följande:
    Så för att var känd och tillhöra allmänbildningen måste det alltså finnas affischer och plastfigurer?
    *gråter och dunkar huvet i tangentbordet i förtvivlan över den allmänna dumheten*
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?