Inlägg från: Ljusna |Visa alla inlägg
  • Ljusna

Vem "uppfann" alverna?

vinterblomma skrev 2011-04-13 21:01:06 följande:
    Så för att var känd och tillhöra allmänbildningen måste det alltså finnas affischer och plastfigurer?
    *gråter och dunkar huvet i tangentbordet i förtvivlan över den allmänna dumheten*
  • Ljusna
    Binary skrev 2011-04-14 00:34:11 följande:
    Du är medveten om att J.R.R Tolkien skrev böckerna ett par årtionden INNAN färg TV kom va?
    Men Nej, det var inte blizzard, inte heller Tolkien. Hittade ett blogginlägg om just den här diskussionen:
    blog.zutgorak.se/2008/08/roleplaying-retards/

Dock på engelska
    Underbart blogginlägg!
  • Ljusna
    lokisse skrev 2011-04-14 09:06:15 följande:
    om jag inte mins fel skrev han stora delar under tiden han lag i skyttegrav och skikade per brev hem.
    Silmarillion har jag för mig att han skrev på ett krigssjukhus, antingen efter eller under kriget. Han fick morfin för sina skador när han var där, och det förklarar en hel del av den boken.
  • Ljusna
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 10:25:15 följande:
    Nej gud nej, Conan-böckerna är till exempel äldre. Fast där finns inga alver eller orcher eller sådant heller, bara människor och "varelser" som är inspirerade (eller direkt norpade) från Cthulhu-mytosen, som böckerna är starkt kopplade till.
    Beowulf är väl också ett exempel, där vi har drakar inblandat. Drakar i sig är väl att betrakta som fantasy, men har funnits i myter i Kina i många tusen år.
  • Ljusna
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 10:39:07 följande:
    Beowulf är väl från början en gammal myt eller legend? Fantasy ser jag mer som modernare skrifter. Annars kan man ju se Odyssén som fantasy också. Strikt talat är de flesta grekiska myterna det, i så fall. :)
    Ja, det var lite det jag ville illustrera, att dels har det vi kallar "fantasy" funnits lika länge som mänskligheten, i princip, och också att det ofta är svårt att skilja det skönlitterära från myten. Ex. Kung Arthur, där det finns teorier om att han faktiskt funntis, men naturligtvis inte i den tappning som senare nedtecknats.

Det var väl först i samband med boktryckarkonsten (klyschigt, jag vet ) som vi kan börja tala om en skönlitterär tradition som var spridd till mer än en handful människor i de högre stånden.

Tolkien kan väl till viss del betraktas som den moderna fantasyns far, framförallt inom genren "annan-värld-än-vår-egen", även om det även finns många både före och efter honom som varit av stor betydelse.
  • Ljusna
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:06:21 följande:
    Fast det ironiska är att han liksom menade vår värld ändå, på något skumt vis. Han ville ge England ett epos som Kalevala eller liknande. Rätt intressant det där.

Om man med modern fantasy menar alla de där evighetsserierna med ofta jänkiska författare så tycker jag nästan att Tolkien kunde förblivit konstnärsmässigt barnlös. Men jag kanske är orättvis, många verkar ju gilla den sortens fantasy... inte för att jag förstår varför. :P
    Absolut, men det är väl många författare som inte alltid blivit uppfattade som de själva velat.

Det värsta med sådana serier är att de inte ens tar slut när författaren dör, de bara fortsätter och fortsätter! Det är lite zombie-varning på det hela. Men tack och lov finns det ett antal bra författare som inte faller i den fällan.
  • Ljusna
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 11:04:14 följande:
    Kinas drakar skulle väl faktiskt kunna ha varit jätteödlor/varaner. Deras bett är dödligt giftiga och sägs bränna som eld. Kommodovaraner kallas ju fortfarande "dragons" på engelska.
    Intressant, det hade jag inte tänkt på innan. Och det är väl inget som hindrar att de var lite större för sisådär 3000 år sedan heller.
  • Ljusna
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-15 14:33:12 följande:
    Jag hoppas du menar ANTIrynkkräm, för annars vill jag inte veta hur du ser ut. ;)
  • Ljusna
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-15 14:45:19 följande:
    halvalv-halvwraith? Hmm.
    En vraith, med andra ord.
  • Ljusna
    Stårscha skrev 2011-04-15 16:37:02 följande:
    Men stackars, stackars lille Robert...

*Skrattar så jag kissar på mig!*
    Och sedan gå ut i AFTONBLADET! *skakar på huvudet*
  • Ljusna
    lokisse skrev 2011-04-15 16:47:44 följande:
    han blev ju kränkt ju! fatta att dom talade om slutet... vad som hände med ringen och sa. jag själv var helt förtvivlad när varan historielärare sa att titanick sjönk... jag menar hallo alla hade kanse inte sett filmen ennu ju..
    Kära nån, snälla säg att det var ett väldigt bra ironiskt inlägg!
  • Ljusna
    lokisse skrev 2011-04-15 16:53:47 följande:
    jag säger inget utan min advokat
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?