Inlägg från: Rafael90 |Visa alla inlägg
  • Rafael90

Vem "uppfann" alverna?

Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    Såna här svar gör mig... illamående av rädsla för vad som egentligen hänt med mänsklighetens intelligens och allmänbildning. Finns det på ALLVAR folk som tror att Sagan om Ringen bara är en cool film som nån snubbe regisserade ur det blå? VEM i hela universum kan ha ungått att, om inte läsa iallafall känna till, JRR Tolkiens böcker som utgavs för 60 ÅR sedan?? Herregud... ObestämdKräks
  • Rafael90
    lokisse skrev 2011-04-14 12:47:25 följande:
    elfs und ferrys?
    Elves och fairies annars... Tungan ute
  • Rafael90
    astro skrev 2011-04-14 15:55:32 följande:
    Kinesisk fantasytrilogi från 1500-talet. Tror den getts ut under namnet "Färden till Västern" också.

Den ingår väl snarare i en grupp med fyra böcker (vet inte namnet på det - fyrlogi? Tungan ute) som kallas De Fyra Stora Klassikerna. Har för mig att de svenska titlarna är Färden till Västern, Berättelser från träskmarkerna, Drömmar om röda gemak, och De tre kungadömena.
  • Rafael90
    Argo skrev 2011-04-14 18:22:47 följande:
    Färden till västern: fem böcker.

Pentalogi(?) där den mest kända för oss svenskar är "den ståtlige apkungen". När vi var små, på 70-talet gick nämligen ett avsnitt ur denna med jämna mellanrum som tecknad film på svensk TV.
    Är det inte denna saga som ligger till grund för Japans manga "Dragonballs" också?
  • Rafael90
    Argo skrev 2011-04-14 19:17:56 följande:
    Väldigt, väldigt löst.

Det går inte att läsa Dragonball och sedan tro att man läst "Färden till västern".

Står en del om jämförelsen här:
    www.sfbok.se/manga/artikel.asp?Move=list&Page...
    Nej, självklart inte Tungan ute men vissa saker finns ju med, t.ex. apmannen med sin stav, molnet, sköldpaddsgubben (tror jag).
  • Rafael90
    Cocco skrev 2011-04-14 22:36:25 följande:
    Jag tror jag döööööör
    Samma häääär
  • Rafael90
    lokisse skrev 2011-04-15 08:09:06 följande:
    inte jag heller. tycker dom kunat dra in pa en timmes snabelsurfning för att ta med honnom
    Skrattande
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?