• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • kaosfuralles
    kaosfuralles skrev 2011-04-13 23:06:47 följande:
    Alver och Älvor och två skilda saker.
    ÄR två skilda saker ska det ju stå...
  • Krokimodell
    kaosfuralles skrev 2011-04-13 23:06:47 följande:
    Alver och Älvor är två skilda saker.
    Sant, men de är ändå etymologiskt besläktade, och tron på älvor har vuxit fram ur tron på alver.
  • kaosfuralles
    Krokimodell skrev 2011-04-13 23:14:45 följande:
    Sant, men de är ändå etymologiskt besläktade, och tron på älvor har vuxit fram ur tron på alver.
    Ja, min sambo rättade mig precis efter jag skickat inlägget så jag står redan på skampallen=)
  • Dojle74
    Drömmer Det här var det bästa på länge, en dag kommer jag att bokstavligen att skratta ihjäl mig så ni som finner mig död vid en dator med familjeliv uppe vet nu varför ;-P.

Odfos försök inte förklara, det blir bar värre för dig men desto roligare för oss ;-P
  • mosterYster
    Catti41 skrev 2011-04-13 19:21:07 följande:
    Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.
    Jag dog lite när jag läste det faktiskt. Berättade för maken - han trodde mig inte. Då är han ändå en anti-(skönlitterära)-böcker-människa, men att Sagan om ringen är böcker (från några årtionden tillbaka) har han inte missat.
  • astro
    lokisse skrev 2011-04-13 22:12:45 följande:
    japp och du far inte glöma att tolkin var tysk och till vis del är upvuxen med sigfrid
    Tysk?? Öh nix. Tolkien föddes i Sydafrika (eller rättare Oranjefristaten, som idag ligger i Sydafrika) och flyttade till England som liten. Han växte alltså upp med den brittiska kulturen; inte den tyska.
  • Thaleya
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    jag hoppas du skämtar, alver fanns långt innan blizzard, Och Härskarringen böckerna kom långt innan blizzard och datorer uppfanns.

Och tillochmed långt innan tolkien fanns det tal om alvar, även om de oftast inte borträtterades som långa (som det gör i tolkiens värld).

Men flera hundra år sedan minst!
  • Thaleya
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    jag var elva år när jag läste sagan om ringen böckerna och jag var ingen bokmal, bara några år efter det så släpptes böckerna på film och blev återhypade igen.

men alla mina vänner vet att CS Lewis skrev Narnia och att harry potter skrevvs av JK Rowling och att J.R.R Tolkien skrev sagan om ringen, även om de inte läst fler än tre böcker var totalt och hatar fantasy.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?