• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • entity
    Odhos skrev 2011-04-13 18:46:18 följande:
    Jag får be om ursäkt, jag visste inte att Sagan om Ringen-filmerna var baserade på böcker. Hoppas TS tittar tillbaka Tyst
    Oj, då har du missat någonting! Men alltså, tog de aldrig upp dem i skolan för dig? Vi blev mer eller mindre tvingade att läsa dem *S*
  • Lavish
    ashera skrev 2011-04-13 21:07:47 följande:
    Konstigt att inte ts reagerade på inlägget, kan det verkligen finnas TVÅ personer som inte har koll på böckerna?
    Nja fast TS känner ju till böckerna men visste kanske inte när de var skrivna eller så var hon inte säker på att just "alver" förekommer i Tolkiens böcker. Att veta att där finns alver eller när de är utgivna är ändå inte grundläggande allmänbildning. Att känna till tolkiens böcker överhuvudtaget däremot är det. 
  • infragilis
    Odhos skrev 2011-04-13 20:34:47 följande:
    Äsch, det var väl inte så pinsamt. Är nog många människor som inte vet att Sagan om Ringen-filmerna är baserade på några gamla böcker, och desto fler som också anser att böcker är ganska tråkigt. Nu när vi har all digital teknik är nästan böcker ett förlegat medium. Jag menar, varför sitta och hänga över en dammig bok när man kan spela ett häftigt spel eller se en film med bra specialeffekter? Utvecklingen går ju framåt, och boken som underhållning är inte lika stort som det var för 20 år sedan.

Så njae, särskilt pinsamt var det inte.
    Du driver med oss väl? Jag tror inte på att du är på riktigt, det går inte.
  • Cloudy

Klart att den är ett troll.

Det är så kristallklart som det kan bli, har han/hon blocket er andra också eller är det bara jag?

• kolapapper
    Elavela87 skrev 2011-04-13 21:41:43 följande:
    Förstår du innebörden av vad "merchandising" är? Klart man inte sätter igång stora projekt innan man vet att boken säljer! Och uppenbarligen läser inte dumt folk böcker tills filmen kommit ut. Först DÅ visar man intresse (om ens det) för vem som har skrivit boken och när.

Böcker är stimulans för hjärnan och uppenbarligen ligger dina hjärnhalvor och slumrar djupt....

Duh!
    Innan man vet om boken säljer???
    The Hobbit publicerades 1937, The lord of the rings 1954... filmen kom 2001, så det skulle ta en sissådär 47år att förstå att de var populära trots att de sålt i 150 miljoner exemplar och ändå är "okända"
    nu går jag och dör av uppgivenhet och dumhet för ett litet slag.
  • Odhos
    Cloudy skrev 2011-04-13 21:50:52 följande:
    Klart att den är ett troll.

Det är så kristallklart som det kan bli, har han/hon blocket er andra också eller är det bara jag?
    Men oj, bara för att jag inte har pluggat litteraturvetenskap så är jag ett troll?

Jag har inte blockat dig eller någon annan.
  • lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 21:47:45 följande:
    Alver har som många redan sagt funnits länge inom folktron. Alver finns bland annat omskrivna i Snorres Edda (alltså en bok skven av Snorre Sturlasson).
    Just då det kommer till Tolkien sägs han ha inspererats av de nordiska sagorna, och hans sägs också inspereats av Richard Wagners operatetralogi Nibelungens ring (fyra operor med samma tema, Rehnguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök) som är aktuell ni i dagarna (Värmlandsoperan sätter upp alla fyra på en vecka).
    sagan om nibelungen är äldre än vagners opera
    Nej det tror jag inte!
  • entity
    Odhos skrev 2011-04-13 21:52:24 följande:
    Men oj, bara för att jag inte har pluggat litteraturvetenskap så är jag ett troll?

Jag har inte blockat dig eller någon annan.
    Det har inte jag heller pluggat, jag fick läsa den i högstadiet ;) Jag är helt mållös faktiskt, visste inte att folk ens KUNDE ha missat dessa böcker. Men allt handlar väl om vad man är intresserad av antar jag.
  • SeTa

Odhos: Tack för kvällens hjärtligaste skratt! Du har förängt mitt liv med flera minuter!

• Anova
    lokisse skrev 2011-04-13 21:52:41 följande:
    sagan om nibelungen är äldre än vagners opera
    Självklart. Det bygger ju på nordiska sagor.. Men Wagners operor sattes ofta upp under första delen av 1900-talet. Och det var då Tolkien skrev sina böcker.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?