• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Odhos
    Mornie Alantie skrev 2011-04-13 20:40:15 följande:
    Jag hoppas innerligt att det inte är många som inte känner till att Sagan om Ringen kom som böcker långt innan filmerna. Jag och många med mig tycker att det är väldigt pinsamt att inte veta det. Vissa saker tillhör allmänbildningen.

Att läsa en bok är en helt annan upplevelse än att se en film. Det stimulerar fantasin mer eftersom man får föreställa sig alla karaktärer och miljöer själv. Jag tror och hoppas att film och spel aldrig någonsim kommer konkurera ut skrivna böcker.

Vill du inte ha en pappersbok kan du ju köpa en ny modern läsplatta.
    Hehe ja vi har ju olika åsikter. Jag har en läsplatta (iPad), men jag spelar hellre Angry Birds på den Glad
    lokisse skrev 2011-04-13 20:37:45 följande:
    du tycker inte att det är pinsamt att ge folk fel info?
    Njae, var väl bra att promota Warcraft lite, kanske kan få ungarna att kolla upp de gamla Warcraft-spelen som faktiskt är riktigt bra.
  • vinterblomma
    Catti41 skrev 2011-04-13 19:21:07 följande:
    Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.
    Samma här, jisses. Skulle skratta ihjäl mig om jag inte satt här och grät av förtvivlan Gråter
  • En Åsa
    Odhos skrev 2011-04-13 20:34:47 följande:
    Äsch, det var väl inte så pinsamt. Är nog många människor som inte vet att Sagan om Ringen-filmerna är baserade på några gamla böcker, och desto fler som också anser att böcker är ganska tråkigt. Nu när vi har all digital teknik är nästan böcker ett förlegat medium. Jag menar, varför sitta och hänga över en dammig bok när man kan spela ett häftigt spel eller se en film med bra specialeffekter? Utvecklingen går ju framåt, och boken som underhållning är inte lika stort som det var för 20 år sedan.

Så njae, särskilt pinsamt var det inte.
    Det är rätt stor skillnad på att tycka att böcker är tråkigt och att påstå att en vanlig missuppfattning är att Tolkien kom på alverna när det egentligen var dom som kom på WoW som gjorde det. Att du inte har vett att skämmas gör det inte mindre pinsamt. Att veta att sagan om ringen är böcker från början har ingenting med att faktiskt läsa böcker att göra, det har med allmänbildning att göra.
  • k girl

Odhos har trollat lite till mans i diverse trådar i forumet. Han har bland annat hävdat att citron stavas med s i en aktuell språktråd, så jag skulle tro att han mest är ute efter att provocera.

• Odhos
    En Åsa skrev 2011-04-13 20:45:51 följande:
    Det är rätt stor skillnad på att tycka att böcker är tråkigt och att påstå att en vanlig missuppfattning är att Tolkien kom på alverna när det egentligen var dom som kom på WoW som gjorde det. Att du inte har vett att skämmas gör det inte mindre pinsamt. Att veta att sagan om ringen är böcker från början har ingenting med att faktiskt läsa böcker att göra, det har med allmänbildning att göra.
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
  • Odhos
    k girl skrev 2011-04-13 20:48:55 följande:
    Odhos har trollat lite till mans i diverse trådar i forumet. Han har bland annat hävdat att citron stavas med s i en aktuell språktråd, så jag skulle tro att han mest är ute efter att provocera.
    Tror ingen här blir "provocerad" av denna diskussion. Varför skulle någon bli det?

Jag har redan förklarat i språktråden, läs den innan du kastar ur dig falska anklagelser (som dessutom strider mot regelverket).
  • vinterblomma
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    Okänd innan filmen? Sa du OKÄND! Herre gud, jag hoppas verkligen att du gör dig dummare än du är för annars tycker jag riktigt synd om dig och den lilla inskränkta värld du verkar leva i.
  • En Åsa
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:

Å herregud, jag säger det igen: Allmänbildning! Jag tänkte det redan när du skrev ditt första inlägg men jag måste fråga: Du driver med oss eller hur??? Ingen vuxen människa kan väl ändå tro att första världskriget var efter 50-talet??
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?