• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Lavish
    Odhos skrev 2011-04-13 18:46:18 följande:
    Jag får be om ursäkt, jag visste inte att Sagan om Ringen-filmerna var baserade på böcker. Hoppas TS tittar tillbaka Tyst
    Du vet att det inte var Tolkien som gjorde sagan om ringen filmerna? Han var rätt död vid det laget.
  • Lavish
    lokisse skrev 2011-04-13 19:05:50 följande:
    Wicca grundadesrunt 1950-talet av Gerald Brosseau Gardner en engländare.
    Fortfarande äldre än Blizzard  
  • Denebola
    Catti41 skrev 2011-04-13 19:21:07 följande:
    Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.
    Visst blev man häpen?
  • lokisse
    Lavish skrev 2011-04-13 19:25:37 följande:
    Fortfarande äldre än Blizzard  
    och wow
    Nej det tror jag inte!
  • trollotta

Jag undrar lite varför man svarar på saker som man verkligen inte har någon aning om..

• Lavish
    Mornie Alantie skrev 2011-04-13 18:58:56 följande:
    Lavish skrev 2011-04-13 18:55:00 följande:
    Som exempel från fornnordisk mytologi, saxat från wikipedia: (men enligt wiki från eddan) 

Alfheim (”alvernas värld”) var i nordisk mytologi platsen där vanaguden Frej bodde tillsammans med ljusalverna. Frej sägs ha fått gården i tandgåva, vilket betyder att han då var ett spädbarn. Platsen kallas även Ljusalfaheim, för att skilja den från Svartalfaheim.

Alfheim låg bortom Asgård och innehöll bl.a. BreidablickGlitne och Himinbjörg.

Som sagt, Tolkien hämtade mycket inspiration till sin värld från fornnordisk mytologi så det hänger ju ihop. Att skriva ett arbete om fantasy och alver utan att nämna Tolkien känns fel. Självklart skulle jag dock nämna det mytologiska ursprunget också.
    Att skriva en uppsats om bokgenren fantasy utan att nämna Tolkien är väl omöjligt? Eller åtminstone = underkänt. Nu var det emellertid fråga om just alvernas "ursprung". 
  • M C
    Catti41 skrev 2011-04-13 19:21:07 följande:
    Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.
    Jag känner precis jag med, jag sitter och gapar som en byfåne. WoW dessutom. Syntax Error i min lilla puh-hjärna.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • lokisse
    Lavish skrev 2011-04-13 19:36:51 följande:
    Att skriva en uppsats om bokgenren fantasy utan att nämna Tolkien är väl omöjligt? Eller åtminstone = underkänt. Nu var det emellertid fråga om just alvernas "ursprung". 
    jupp skulle även anse att cs lewis bör nämnas
    Nej det tror jag inte!
  • M C
    Lavish skrev 2011-04-13 19:36:51 följande:
    Mmm, Katherine Kerrs alver... *mumma*
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    lokisse skrev 2011-04-13 19:43:44 följande:
    jupp skulle även anse att cs lewis bör nämnas
    Kom på en sak - är inte den tecknade LotR äldre än WoW? Från 70 eller tidigt 80tal?
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?