Inlägg från: lokisse |Visa alla inlägg
  • lokisse

Vem "uppfann" alverna?

Zinara skrev 2011-04-13 18:57:40 följande:
    Som Lavish nämner så är en stor influens från kelterna. Det går att söka på Fairy Wicca för att läsa mer. Det är inte religionen/folktron som den var utan en mordern tro, men den tar upp det som alverna till stor del grundar sig på. Läs om Tuatha de Danann bl a
    wicca är en väldigt ny "religion" och har inte mycke med den "keltiska tron" att göra
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse

Wicca grundadesrunt 1950-talet av Gerald Brosseau Gardner en engländare.

Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Zinara skrev 2011-04-13 19:11:52 följande:
    Jag skrev att det var en ny religion. Fairy wicca grundar sig dock på keltisk tro. Läs om läs rätt
    na ja det beror pa hur välvilligt man ser saken... här har du en informativ sida
    www.wicca.nu/vadarwicca/wiccashistoria.html
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Catti41 skrev 2011-04-13 19:21:07 följande:
    Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.
    HA HA JAG MED KOMMER LIGGA VAKEN I KVÄLL OCH GNISSLA TÄNDER ÖVER KULTURBANAUSERNA AV I DAG
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Lavish skrev 2011-04-13 19:25:37 följande:
    Fortfarande äldre än Blizzard  
    och wow
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Lavish skrev 2011-04-13 19:36:51 följande:
    Att skriva en uppsats om bokgenren fantasy utan att nämna Tolkien är väl omöjligt? Eller åtminstone = underkänt. Nu var det emellertid fråga om just alvernas "ursprung". 
    jupp skulle även anse att cs lewis bör nämnas
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    M C skrev 2011-04-13 19:45:02 följande:
    Kom på en sak - är inte den tecknade LotR äldre än WoW? Från 70 eller tidigt 80tal?

1978 av Ralph Bakshi

Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Zinara skrev 2011-04-13 19:49:21 följande:
    Fairy wicca är en avart av wicca och alltså nyare än Gardners Wicca presis som Golden Dawn wicca som är baserad runt kristendomen som exempel. Men nu var inte det här en religionsfråga.

Vad mitt första inlägg gällde var att mycket av tolkiens inspiration från alverna kommer från den gamla keltiska mytologin/tron (samt från den fornnordiska mytologin/tron) och att man pga att fairy (märk inte den ursprungliga wiccan) wicca är baserad på keltisk tro/mytologi kan man lätt hitta samlad information genom att läsa där istället för att gå in på flera 1000 länkar om keltisk tro/mytologi.
    tolkin själv säger sig vara inspererad av fornordisk mytologi och bla nibelungen.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    emsmamma skrev 2011-04-13 19:50:02 följande:
    speciellt med tanke på att tolkien o lewis var bästa polare och feedbackade varandras verk
    ja!
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Odhos skrev 2011-04-13 19:51:48 följande:
    Ni får ursäkta min okunskap, men vilka kända böcker har den där Lewis skrivit?
    ja du narnia bla...
    hur vore det med ett bibliotek eller i allafall en antologi
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?