Inlägg från: lokisse |Visa alla inlägg
  • lokisse

Vem "uppfann" alverna?

Mornie Alantie skrev 2011-04-13 19:58:04 följande:
    Nästan alla bra filmer är baserade på en bok.
    och boken är bättre
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Mornie Alantie skrev 2011-04-13 20:06:00 följande:
    Harry Potter då? Bok eller film?
    alis i underlandet...
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Lavish skrev 2011-04-13 20:09:57 följande:
    Va?! Jag trodde Mel Gibson kom på den snubben för att få bli piskad på film igen! Trodde det var en sån där sexuell grej. Vem skrev den boken då? 
    det var en sampruduktion
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Odhos skrev 2011-04-13 20:17:22 följande:
    Som jag sa så har jag inte läst så många böcker, jag är inte intresserad. När jag var liten hade jag roligare leksaker än massa dammiga böcker Glad

Jag är mer intresserad av film.

Fast jag visste att Harry Potter är baserat på en bok, så jag är inte helt lost i litteraturen!
    jo det är du faktiskt. lessen att säga det. du borde kanske läsa pa lite om klasikeran i allafall om du inte vill se ja lite obildad ut
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse

du tycker inte att det är pinsamt att ge folk fel info?

Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    vinterblomma skrev 2011-04-13 21:01:06 följande:
    Tolkien skrev de flesta böckerna efter första världkriget. En hel del av hans upplevelser där ligger till grund för hans författarskap. Vet inte så här på rak arm hur många han skrivit men minst 7-8 st är det. Många fler än trioligin och Bilbo alltså.

Så för att var känd och tillhöra allmänbildningen måste det alltså finnas affischer och plastfigurer?
    *gråter och dunkar huvet i tangentbordet i förtvivlan över den allmänna dumheten*
    manga fler inte alla blev klara och inte alla är översatta och det finns även andra saker än romaner.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 21:47:45 följande:
    Alver har som många redan sagt funnits länge inom folktron. Alver finns bland annat omskrivna i Snorres Edda (alltså en bok skven av Snorre Sturlasson).
    Just då det kommer till Tolkien sägs han ha inspererats av de nordiska sagorna, och hans sägs också inspereats av Richard Wagners operatetralogi Nibelungens ring (fyra operor med samma tema, Rehnguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök) som är aktuell ni i dagarna (Värmlandsoperan sätter upp alla fyra på en vecka).
    sagan om nibelungen är äldre än vagners opera
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 22:05:56 följande:
    Självklart. Det bygger ju på nordiska sagor.. Men Wagners operor sattes ofta upp under första delen av 1900-talet. Och det var då Tolkien skrev sina böcker.
    japp och du far inte glöma att tolkin var tysk och till vis del är upvuxen med sigfrid
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 22:20:39 följande:
    Menar du historien om Siegfried?
    ja niebelungenlied
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?