Inlägg från: lokisse |Visa alla inlägg
  • lokisse

Vem "uppfann" alverna?

Anova skrev 2011-04-13 22:29:50 följande:
    Jag känner väl till historien.. Hur vet du att han växte upp med det? Tolkien är väl framför allt tillhörande England?
    det är tysk almänbildning och jag tror inte att det inte skulle ha tagits upp i ett hem med hemundervisning av den tyska mamman.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 22:35:45 följande:
    Hon var väl britt?
    japp det var hon!
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Anova skrev 2011-04-13 22:35:45 följande:
    Hon var väl britt?
    du har rätt.
    jag blandar ihop mig.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    entity skrev 2011-04-13 22:40:18 följande:
    Jo, båda hans föräldrar var britter, han föddes dock i Sydafrika vill jag minnas men flyttade därifrån under småbarnstiden någon gång. Så du har helt rätt!
    japp!
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Stårscha skrev 2011-04-14 09:02:13 följande:
    Jag kan helt klart säga att jag inte har en enda människa i min bekantskapskrets som inte vet det. Möjligen att deras föräldrar inte är helt insatta.

(Men nog skrevs det mesta EFTER första världskriget? Mycket är ju inspirerat av Tolkiens egna erfarenheter från skyttegravarna under WW1, eller minns jag fel?)
    om jag inte mins fel skrev han stora delar under tiden han lag i skyttegrav och skikade per brev hem.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 10:39:07 följande:
    Beowulf är väl från början en gammal myt eller legend? Fantasy ser jag mer som modernare skrifter. Annars kan man ju se Odyssén som fantasy också. Strikt talat är de flesta grekiska myterna det, i så fall. :)
    om jag inte mins fel är det en skrift pa prosa fran ca ar  700 om hjälten beowulf som reser till danmark för att slass mot en drake.
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Ramborg skrev 2011-04-14 10:52:36 följande:
    Vad var det nu igen de kallade sig, författarsällskapet där bl a Tolkien och CS Lewis var med? Brukade samlas över en pipa och ett glas och läsa sina senaste kapitel för varandra och diskutera. Snacka om att man hade velat vara en fluga på väggen där!
    jag gissar att det varit lätt suriarlistiskt efter som pipan allt för ofta lär ha varigt annat än tobak...
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Ramborg skrev 2011-04-14 10:52:36 följande:
    Vad var det nu igen de kallade sig, författarsällskapet där bl a Tolkien och CS Lewis var med? Brukade samlas över en pipa och ett glas och läsa sina senaste kapitel för varandra och diskutera. Snacka om att man hade velat vara en fluga på väggen där!

Inklings

menar du nog?
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:10:10 följande:
    Inklingarna. Var de inte alla katoliker där också? Tolkien var det; därav alla madonnalika kvinnor á la Galadriel i hans böcker; Galadriel är för övrigt en av de tuffaste karaktärerna i hans böcker, om man läser Silmarillion också - den damen är gaaaammal! Har ett vagt minne av att Lewis också var katolik? Eller så var de bara starkt kristna på olika vis kanske, för jag vet att Lewis liksom Tolkien hade många starka kristna paralleller i sina böcker.
    om mit minne inte sviker mig var det tolkien som hjälpte lewis att konvertera.
    det var djupt troende killar vi pratar om här. hela narnia är ju en mesias historia med aslan som ofras pa stenbord och aterupstar osv
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:17:38 följande:
    Japp, precis som Gandalf.

Det kan stämma, det har jag ingen koll på. Undrar om de andra i gruppen skrev något, och om de blivit kända för något annat som inte är lika populärkulturellt. Well, nerdpopulärkulturellt i alla fall. ;)

Owen Barfield

har ju skrivigt en hel del

Charles Walter Stansby Williams

har bla skrivigt krig i himelen

Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?