Inlägg från: M C |Visa alla inlägg
  • M C

Vem "uppfann" alverna?

Catti41 skrev 2011-04-13 19:21:07 följande:
    Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.
    Jag känner precis jag med, jag sitter och gapar som en byfåne. WoW dessutom. Syntax Error i min lilla puh-hjärna.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Lavish skrev 2011-04-13 19:36:51 följande:
    Att skriva en uppsats om bokgenren fantasy utan att nämna Tolkien är väl omöjligt? Eller åtminstone = underkänt. Nu var det emellertid fråga om just alvernas "ursprung". 
    Mmm, Katherine Kerrs alver... *mumma*
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    lokisse skrev 2011-04-13 19:43:44 följande:
    jupp skulle även anse att cs lewis bör nämnas
    Kom på en sak - är inte den tecknade LotR äldre än WoW? Från 70 eller tidigt 80tal?
  • M C
    lokisse skrev 2011-04-13 19:47:55 följande:

1978 av Ralph Bakshi

Ja, tom tecknade LotR spöar ut WoW.
    Odhos skrev 2011-04-13 19:49:51 följande:
    Jag hade för mig att han skrev manuset och Peter Jackson ressigerade

Men men, man lär sig något nytt varje dag! Hade jag haft tid och lust att läsa böcker kanske jag hade gett boken en chans, men under tiden så håller jag mig till filmer.
    Okej, ett manus är inte samma sak som en bok - det är bla hon som skriker som en bachee i filmerna som skrev manuset.
    De var två kvinnor vet jag säkert, men Peter J var med hela tiden.
    Man behöver inte läsa böckerna, men det ingår i allmänutbildningen att veta åtminstone att Tolkien skrev böckerna under typ 30 år före första världskriget - han funderade länge och väl på språket som han alltså konstruerade från scratch.
  • M C
    Denebola skrev 2011-04-13 19:58:53 följande:
    Peter Jackson
    Fran Walsh
    Philippa Boyens
    Fran är det som skriker. Vad hette flygfan? Drakarna?
  • M C
    Odhos skrev 2011-04-13 19:54:51 följande:
    Hm Narnia? Jag trodde det var en film också... den där med lejonet och garderoben. Visste inte att den var baserad på en bok.
    Men herregud, är du ett troll? Seriöst, har du inte läst dessa böcker när du var 12 eller så? De var de enda i hela biblioteket som var nåt värt - Enid Blyton, Maria Lang, Alfred Hitchkock och CS Lewis - de var fan jämt utlånade!
  • M C
    lokisse skrev 2011-04-13 19:59:41 följande:
    och boken är bättre
    Siempre.
  • M C

Orkar inte läsa igenom alla svar, ville bara komplementera lite.
    Tolken höll på över tio år med böckerna, han klurade stenhrt på språket och att storyn skulle hålla ihop. Jag har hört 30 år, men i skriven form "bara" tio.

Sen minns jag att Tolken var ett ämne på tiotusenkronorsfrågan när jag var ung. En tjej som var kanonduktig och vann hela tjottarrongen.

Man får leta länge för att hitta någon som inte vet att Tolkien skrev böckerna, så enkelt är det.

• M C
    aldrigmer skrev 2011-04-15 10:08:52 följande:
    Koranen.......kanske den ska vara med oxå......Lord of the rings var nog västvärldens nest mest lästa bok !
    Hur många är det som verkligen läser koranen? Jag har förstått att de allre flesta bara rabblar fanskapet.
  • M C
    Plutteli skrev 2011-04-15 18:30:40 följande:
    När näms Alver i "fantasy" form första gången? Älvor (manliga och kvinnliga) har jag läst massor om ifrån allehanda skrönor världen över och de har då funnits läääänge, men just alver har jag inte läst om i gamla berättelser...
    Kan finnas några få lite perifera innan Tolkien, men det är hans version som är den kända.
  • M C
    Frantic skrev 2011-04-16 08:58:27 följande:
    Detta KAN inte vara en seriös tråd. Alver (samma som alfer) har funnits i nordisk mytologi i över tusen år. Ni kan lika gärna fråga vem som "uppfann" troll eller vålnader. Skärpning, trollverksamhet leder ju som bekant till åtgärder från fl, eller hur?
    Alver och alfer har lika mycket gemensamt som hundar och katter. Ville bara säga det.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?