k girl skrev 2011-04-13 20:09:11 följande:
Jag hade skrivit ett långt inlägg, men det försvann dessvärre när min son stängde av datorn, den lille rackarungen...
Men hursom, jag plockade fram min gamla "Tolkiens ring" av David Day. Där skriver han att Tolkiens förebilder till alverna bland annat kommer ifrån asatron, som nämnts tidigare, men också keltisk och saxisk mytologi. Han skriver dock, och med det vill jag ge medhåll till Mornie Atlantie:
Tolkiens alver är i huvudsak baserade på traditioner och konventioner i de keltiska myterna och legenderna från Irland och Wales. Men det är viktigt att förstå att före Tolkien var 'alv' ett vagt begrepp, som oftast förknippas med tomtar, blomsterälvor, gnomer, dvärgar och trolll, små och obetydliga. Tolkiens alver är inte oknytt. De är ett mäktigt, verkligt folk, som starkt påminner om det släkte som föregick människorna på Irland, de odödliga Tuatha Dé Danann.
Så, alv i den betydelsen som Tolkien skrev om - var också Tolkien först med. Ursprunget till Tolkiens alver finner vi dock här ovan.
Jo det stämmer men sen har väl alla som använt alv (eller de någorlunda originella) också ändrat betydelsen lite. Jag antar t.ex att i datorspel har alverna ytterligare egenskaper osv som de inte nödvändigtvis har hos Tolkien.