• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Kinya

Det finns alvlika varelser i olika mytologier. MEN om man ska tala om de alver som finns i Fantasy-världen så var Tolkien först. Men din dotter måste nog poängtera att alver funnits inom den fornnordiska mytologin även om de skiljer sig något från de klassiska fantasyalverna. 

• pefa
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    Men alltså, Tolkien skrev ju böckerna långt före 1990-talet?
  • Kinya
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    Tolkien publicerade Sagan om Ringen-trilogin på 1950-talet men alver dök upp i hans bok Bilbo (eng. The Hobbit) som publicerades redan 1937.
  • En Åsa

Ojojoj, jag hoppas verkligen TS är kvar så hennes dotter inte kommer till skolan imorrn och säger att alverna hittades på av skaparna till WoW på 90-talet...

• Dimitra
    En Åsa skrev 2011-04-13 18:38:13 följande:
    Ojojoj, jag hoppas verkligen TS är kvar så hennes dotter inte kommer till skolan imorrn och säger att alverna hittades på av skaparna till WoW på 90-talet...
    Hoppas jag med Skäms
    The Dimitra universe.
  • Kinya
    En Åsa skrev 2011-04-13 18:38:13 följande:
    Verkligen!! Den stackars flickan kommer bli utskrattad om hon påstår det!
  • Odhos

Jag får be om ursäkt, jag visste inte att Sagan om Ringen-filmerna var baserade på böcker. Hoppas TS tittar tillbaka Tyst

• Cornellia
    Odhos skrev 2011-04-13 18:46:18 följande:
    Jag får be om ursäkt, jag visste inte att Sagan om Ringen-filmerna var baserade på böcker. Hoppas TS tittar tillbaka Tyst
    Jag rekommenderar dig att läsa dem, dom är underbara!
    BF 1/9 2011
  • Dimitra
    Jag får be om ursäkt, jag visste inte att Sagan om Ringen-filmerna var baserade på böcker.
    Har du missat alla bokreor under 2000-talet?
    The Dimitra universe.
  • Mornie Alantie
    Ursäkta, men vilken sten bor du under?

Jag säger som många andra: Alver/alfer Finns i fornnordisk och germansk mytologi. Tolkien, som inspirerades mycket av mytologi, var den första att introducera dessa figurer i skönlitteratur. Det är inte bara i Sagan om ringen och i The Hobbit de förekommer, de finns i flera andra av hans böcker också.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?