• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Odhos
    lokisse skrev 2011-04-13 19:53:22 följande:
    ja du narnia bla...
    hur vore det med ett bibliotek eller i allafall en antologi
    Hm Narnia? Jag trodde det var en film också... den där med lejonet och garderoben. Visste inte att den var baserad på en bok.
  • BlommyNess12
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    förlåt, men jag skrattade så tårarna sprutade hur kan man inte veta.. åh herregud, jag har lite svårt att acceptera detta..
  • Mornie Alantie
    Odhos skrev 2011-04-13 19:54:51 följande:
    Hm Narnia? Jag trodde det var en film också... den där med lejonet och garderoben. Visste inte att den var baserad på en bok.
    Nästan alla bra filmer är baserade på en bok.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Denebola
    M C skrev 2011-04-13 19:54:49 följande:
    Ja, tom tecknade LotR spöar ut WoW.
    Odhos skrev 2011-04-13 19:49:51 följande:
    Jag hade för mig att han skrev manuset och Peter Jackson ressigerade

Men men, man lär sig något nytt varje dag! Hade jag haft tid och lust att läsa böcker kanske jag hade gett boken en chans, men under tiden så håller jag mig till filmer.
    Okej, ett manus är inte samma sak som en bok - det är bla hon som skriker som en bachee i filmerna som skrev manuset.
    De var två kvinnor vet jag säkert, men Peter J var med hela tiden.
    Man behöver inte läsa böckerna, men det ingår i allmänutbildningen att veta åtminstone att Tolkien skrev böckerna under typ 30 år före första världskriget - han funderade länge och väl på språket som han alltså konstruerade från scratch.
    Peter Jackson
    Fran Walsh
    Philippa Boyens
  • BlommyNess12
    Skojar du eller? Narnia är sju böcker och inte ens i närheten av alla har filmatiserats!
    Jag läste en boksamling av Narnia när jag var liten, alla sju böckerna i en stor inbunden underbar sagobok..
    Vad fick du lära dig i skolan egentligen
  • lokisse
    Mornie Alantie skrev 2011-04-13 19:58:04 följande:
    Nästan alla bra filmer är baserade på en bok.
    och boken är bättre
    Nej det tror jag inte!
  • Mornie Alantie
    lokisse skrev 2011-04-13 19:59:41 följande:
    och boken är bättre
    Japp.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • M C
    Denebola skrev 2011-04-13 19:58:53 följande:
    Peter Jackson
    Fran Walsh
    Philippa Boyens
    Fran är det som skriker. Vad hette flygfan? Drakarna?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Lavish
    hahaha är du ute efter att provocera? . Känns som helgerån att känna till filmerna men inte veta att böckerna finns. Tänker på de stackars skaparna som då inte får credit för sina mästerverk. 
  • M C
    Men herregud, är du ett troll? Seriöst, har du inte läst dessa böcker när du var 12 eller så? De var de enda i hela biblioteket som var nåt värt - Enid Blyton, Maria Lang, Alfred Hitchkock och CS Lewis - de var fan jämt utlånade!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?