• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Zygo
    Odhos skrev 2011-04-14 17:05:17 följande:
    Jaha då hade den här tråden blivit omåttligt populär, eller ska jag säga omåttligt opopulär? Var det verkligen så konstigt att jag inte kände till böckerna? Jag frågade visserligen på jobbet idag, och de flesta råkade visst känna till att filmen var baserad på en bok.. Men man kan väl inte veta ALLT?

Detta var för övrigt mitt sista inlägg i den här tråden då det bara står att jag är obildad, dum i huvudet och troll sida upp och sida ner! Vi ses kanske i andra trådar!
    I trådar för mindre allmänbildade i så fall, eller sandlådan.
    Herregud.
  • Dojle74

Jag höll på att dö när jag läste att Tolkien var manusförfattare till Sagan om Ringen Cool. Iofs var han ju det på sätt och vis men, bästa underhållningen någonsin på FL...

• Krafs
    Odhos skrev 2011-04-13 18:46:18 följande:
    Jag får be om ursäkt, jag visste inte att Sagan om Ringen-filmerna var baserade på böcker. Hoppas TS tittar tillbaka Tyst
    Jag måste bara lolbumpa detta. :) Så mycket för en intellektuell debattör ;)
  • Thaleya
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    :O den här tråden är fortfarande skitrolig.

Jag var elva år när jag läste Tolkiens Sagan om ringen triologi samt "the hobbit", år 1999-2000 var det, ett år efteråt så släpptes filmen och det blev superpopulärt igen. De där böckerna har varit riktigt populära i omgångar så att säga att de är gamla okända böcker är ju helt sjukt. D är ju några av världens kändaste böcker, och de var rejält kända innan nyfilmatiseringen med.

Alla mina vänner vet att Tolkien skrev Sagan om ringen, allt från mormor, till min totalt bokhatande bästis och allt därimellan.

första världskriget slutade för övrigt 1918 om jag inte minns fel.
  • Wynn88

Hihi, denna tråd påminner mig om ett skämt i filmen Fyra bröllop och en begravning:

(Amerikanska till engelsman): "Do you really know Oscar Wilde?"
    (Engelsman roat): "Not personally, but I can get you his fax number" 

Jo Odhos - Tolkien VAR i vidare bemärkelse manusförfattare till LOTR-filmerna... Fast postumt!  

• The Tim

Visst var det rolig och "oväntat" att användaren, den intellektuella debatören, Odhos, inte visste ursprunget till Sagan om Ringen Filmerna från 2000-talet.

Men jag orkade inte palla mig igenom mer än 15 sidor av tråden innan internethyckleriet blev för stort att jag bara måste få ur mig det här. Om det redan tagits upp får jag erkänna mig lat och besegrad.

De är flera som trots att Odhos erkänner sin okunnighet och intresse i ämnet ändå är på honom eller skrattar åt honom för att han trodde att "WoW" var först.

Well, WoW, eller World of Warcraft som förkortningen står för är ett så kallat MMO-spel till datorer som släpptes 2004. Dvs nästan 10 år senare än det spel, Warcraft 2: Tide of Darkness, som Odhos nämnde i sitt inlägg.

Om man ska se över det faktum att folk inte har "allmänbildning" nog att veta kopplingen mellan ett populärt dataspel från 1995 med en av världens mest populära dataspel någonsin (dvs. WoW).

Så kan vi väl notera folk oförmåga att använda fuckin matematik! Det stod 1995 i inlägget! Och om folk tror att "det där dataspelet" de hört att alla spelar nuförtiden är 16-17 år gammalt så kan ni ju börja checka av hur pass bra koppling de själva har med verkligheten och vilken konservativ myssten de själva legat och läst böcker under.

Så till alla som var förskräckta och roade över en persons okunskap om böcker kan gott veta att deras kollektiva inlägg om deras okunskap om spel skulle få hela generationer av spelare att garva röven av sig på spelforum om deras okunskaper skulle postas där.

Fattar inte grejen med höja en okunskap över något annat. Min farmor förstod inte vad OnOff hade fått sitt namn ifrån förens för några år sedan. Det finns mammor där ute som tror att datorer går sönder om man klickar för snabbt på musen. Alla har massor av saker de är helt clueless över. Det kallas normalt. Embrace it. Och om man inte vågar framstå som okunnig, använd, hm, internet?

• svennemean

Väl talat The Tim!

bra att ha information:

Vid upplevd ignorans eller okunskap av användare finns det två lätta sätt att agera på.

1. det märks ganska fort vid så kallad trollning, (personer som gillar att skapa debatt via uppeldande av användare med dumma/elaka/idiotiska kommentarer) om detta är fallet ignorera och håll debatten på en vettig nivå.

2. Om det känns som ren okunskap, läs tråden ordentligt så du inte lägger samma svar som tre andra redan har gjort, om inget svar hittas och du har kunskapen att kunna ge ett klart svar (källor uppskattas(inte vatten utan information)).

ser väldigt gärna livliga debatter med mkt frågor å svar men säg till om det är något ni inte vet (istället för att haspla ur sig något du halvt tror men skriver som om det vore hugget i sten).

Jag har själv i många år tillhört den stora skaran som drev runt i olika forum och trollade (gjorde detta redan i 7:e klass m.a.o. i väl 15 år innan det roliga i det försvann)

VH / Svenne
  • tröttsamma människor
    Sicken ignorant idiot. Kollar du in hans profil så har han skrivit följande om sig själv: "En intellektuell debattör i sina bästa år. Medlem i MENSA sedan 2010. Högutbildad höginkomsttagare. Far till två". Troligen inte så värst smart, vem skriver så om sig själv. Sorglig liten typ.
  • MTK

Borgare brukar vara sådana där - avsaknad av allmänbildning, smak och kännedom om historia och kultur.

• framtiden 2013

hej

jag är från framtiden!
    Denna tråd kommer att bli en klassiker...........................................ops! sorry! :)
    Denna tråd har blivit en klassiker som kommer att rulla länge.

Är nog bra reklam för MENSA dessutom! NOT!!

• MTK
    framtiden 2013 skrev 2013-10-09 16:05:54 följande:
    hej

jag är från framtiden!
    Denna tråd kommer att bli en klassiker...........................................ops! sorry! :)
    Denna tråd har blivit en klassiker som kommer att rulla länge.

Är nog bra reklam för MENSA dessutom! NOT!!

Tack för inblicken in till framtiden. Så, är borgare i framtiden lika sorgliga kulturlösa och sidobenskammade som nuförtiden?

(själv Mensa-medlem men skyltar inte med det som vissa i denan tråd...)

Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?