Inlägg från: Thaleya |Visa alla inlägg
  • Thaleya

Vem "uppfann" alverna?

Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    jag hoppas du skämtar, alver fanns långt innan blizzard, Och Härskarringen böckerna kom långt innan blizzard och datorer uppfanns.

Och tillochmed långt innan tolkien fanns det tal om alvar, även om de oftast inte borträtterades som långa (som det gör i tolkiens värld).

Men flera hundra år sedan minst!
  • Thaleya
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    jag var elva år när jag läste sagan om ringen böckerna och jag var ingen bokmal, bara några år efter det så släpptes böckerna på film och blev återhypade igen.

men alla mina vänner vet att CS Lewis skrev Narnia och att harry potter skrevvs av JK Rowling och att J.R.R Tolkien skrev sagan om ringen, även om de inte läst fler än tre böcker var totalt och hatar fantasy.
  • Thaleya
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    :O den här tråden är fortfarande skitrolig.

Jag var elva år när jag läste Tolkiens Sagan om ringen triologi samt "the hobbit", år 1999-2000 var det, ett år efteråt så släpptes filmen och det blev superpopulärt igen. De där böckerna har varit riktigt populära i omgångar så att säga att de är gamla okända böcker är ju helt sjukt. D är ju några av världens kändaste böcker, och de var rejält kända innan nyfilmatiseringen med.

Alla mina vänner vet att Tolkien skrev Sagan om ringen, allt från mormor, till min totalt bokhatande bästis och allt därimellan.

första världskriget slutade för övrigt 1918 om jag inte minns fel.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?