• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • MammaG
    Odhos skrev 2011-04-13 20:17:22 följande:
    När jag var liten hade jag roligare leksaker än massa dammiga böcker Glad
    Vilken stendum kommentar. Det säger en hel del om folk när de försöker skryta med att de inte läst, och inget av det är positivt
  • MammaG
    Odhos skrev 2011-04-13 20:34:47 följande:
    Äsch, det var väl inte så pinsamt. Är nog många människor som inte vet att Sagan om Ringen-filmerna är baserade på några gamla böcker, och desto fler som också anser att böcker är ganska tråkigt. Nu när vi har all digital teknik är nästan böcker ett förlegat medium. Jag menar, varför sitta och hänga över en dammig bok när man kan spela ett häftigt spel eller se en film med bra specialeffekter? Utvecklingen går ju framåt, och boken som underhållning är inte lika stort som det var för 20 år sedan.

Så njae, särskilt pinsamt var det inte.
    Jo, det är djävligt pinsamt Förvånad Det mesta du skrivit i tråden faktiskt
  • Kathis
    MammaG skrev 2011-04-14 14:24:00 följande:

Någon kanske redan postat detta, men alver uppstod varken i Tolkiens sagor eller i någon sentida dataspel:

sv.wikipedia.org/wiki/Alver

Postade det precis, men vet inte om ts sett det...
  • Taamlin
    MammaG skrev 2011-04-14 14:28:58 följande:
    Jo, det är djävligt pinsamt Förvånad Det mesta du skrivit i tråden faktiskt
    Snälla mata inte "tr*llet" i den här tråden......
    Merry meet and blessed be!
  • oki
    oki skrev 2011-04-14 12:46:19 följande:
    PÅ engelska har dom samma namn........det är väl snarare en tolkningsfråga utifrån författarens perspektiv?
    Dom har ändå samma namn plus att man kan kalla dom fairies.
  • oki
    MammaG skrev 2011-04-14 14:26:35 följande:
    Vilken stendum kommentar. Det säger en hel del om folk när de försöker skryta med att de inte läst, och inget av det är positivt
    Även om han skämtar så gör han bort sig likt förbannat
  • Ekorrfamiljen
    lokisse skrev 2011-04-14 13:41:25 följande:
    problemet är att jag inte ser nagon skilnad. jag vet vad som star och antar att det handlar om stavning när nagon skriver samma sak med en liten lustig gubbe...
    Eller så tror vi att det handlar om "färjkarlar"...

Som sagt var, jag förstår inte varför så många hänvisar till Wikipedia! Någon mer seriös källa måtte man väl finna någonstans!? Eller?
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Missetassen

Jag tror nog att Veronika 75 har sett detta, eftersom hon 20 minuter efter sitt sista inlägg startade en ny kärnfull tråd om hur SD ska stoppas ;).

//MistressM
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?