Inlägg från: oki |Visa alla inlägg
  • oki

Vem "uppfann" alverna?

Vet inte om någon skrivit det redan och jag kanske har fel men fanns det inte alver i Shakespeares "En midsommarnatts dröm"?

• oki
    Odhos skrev 2011-04-13 20:34:47 följande:
    Äsch, det var väl inte så pinsamt. Är nog många människor som inte vet att Sagan om Ringen-filmerna är baserade på några gamla böcker, och desto fler som också anser att böcker är ganska tråkigt. Nu när vi har all digital teknik är nästan böcker ett förlegat medium. Jag menar, varför sitta och hänga över en dammig bok när man kan spela ett häftigt spel eller se en film med bra specialeffekter? Utvecklingen går ju framåt, och boken som underhållning är inte lika stort som det var för 20 år sedan.

Så njae, särskilt pinsamt var det inte.
    Jo, det var pinsamt jag höll på att tappa hakan. Du är ett lysande exempel på varför mina barn ska lära sig att läsa både bra och ofta innan jag köper ett endaste dataspel till dom.
    Hade dina föräldrar gjort detsamma hade även du kanske lärt dig att uppskatta böcker och inte sett världen från ett "skärm" perspektiv.
  • oki
    kaosfuralles skrev 2011-04-13 23:06:47 följande:
    Alver och Älvor och två skilda saker.
    PÅ engelska har dom samma namn........det är väl snarare en tolkningsfråga utifrån författarens perspektiv?
  • oki
    oki skrev 2011-04-14 12:46:19 följande:
    PÅ engelska har dom samma namn........det är väl snarare en tolkningsfråga utifrån författarens perspektiv?
    Dom har ändå samma namn plus att man kan kalla dom fairies.
  • oki
    MammaG skrev 2011-04-14 14:26:35 följande:
    Vilken stendum kommentar. Det säger en hel del om folk när de försöker skryta med att de inte läst, och inget av det är positivt
    Även om han skämtar så gör han bort sig likt förbannat
  • oki
    M C skrev 2011-04-14 21:00:55 följande:

Orkar inte läsa igenom alla svar, ville bara komplementera lite.
    Tolken höll på över tio år med böckerna, han klurade stenhrt på språket och att storyn skulle hålla ihop. Jag har hört 30 år, men i skriven form "bara" tio.

Sen minns jag att Tolken var ett ämne på tiotusenkronorsfrågan när jag var ung. En tjej som var kanonduktig och vann hela tjottarrongen.

Man får leta länge för att hitta någon som inte vet att Tolkien skrev böckerna, så enkelt är det.

inte så länge uppenbarligen.............
  • oki
    Lisssen skrev 2011-04-15 10:21:51 följande:
    Man skulle nästan kunna tro att "Veronika 75" och "Odhos" är samma person... Snyggt spelat!
    Skulle det vara så vill jag bara tacka och buga
    Odhos verkade vara så övertygad i det han skrev att min allra första tanke var "fanns det dataspel på 50-talet?"

Han måste jobba som försäljare av något slag, i det yrket ska man ju tro på sin produkt om man så försöker sälja is till en eskimå.
  • oki
    Mixty skrev 2011-04-18 18:36:52 följande:
    Bara en liten parentes...de flesta, skulle uppskatta ca 60-70% av alla större filmer som görs baseras helt eller delvis på böcker! Bara så att du vet...
    .......eller som i Sagan om ringens fall där Tolkien baserade sina böcker på en verklig händelse Drömmer
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?