Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Vem "uppfann" alverna?

Seriöst, hur kan det ens bli en debatt om att WOW skulle ha varit före Tolkien vad gäller Alver? Totalt skrattretande ju!
    Jag är "bara" 25, när filmerna kom visste ALLA i min omgivning (inkl de som hatar böcker) att filmerna var baserade på Sagan om ringen böckerna. Även om man inte var intresserad av att läsa dem var det väll rätt svårt att missa tycker jag då det ju för fanken i början av varje film tom STÅR att de är baserade på böckerna av Tolkien!

• Plutteli
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-04-15 16:55:30 följande:
    men det kan väl inte på allvar finnas någon över 15 som på fullaste allvar tror att alver "uppfanns" av Tolkien ELLER dataspelsskapare????? På allvar??

Isf måste jag ju säga att jag förstår de politiker som skrivit i DN senaste tiden om att svenska skolan förstör våra ungdomar... uppenbarligen lyckades då även 70- 80- och 90-talets skola med det också...

Herregud..snälla säg att ni driver med mig ni som skrivit att ni tror att alver är ett 1900-tals påhitt???
    När näms Alver i "fantasy" form första gången? Älvor (manliga och kvinnliga) har jag läst massor om ifrån allehanda skrönor världen över och de har då funnits läääänge, men just alver har jag inte läst om i gamla berättelser...
  • Plutteli
    M C skrev 2011-04-15 19:59:51 följande:
    Kan finnas några få lite perifera innan Tolkien, men det är hans version som är den kända.
    Lite det jag tänker också, just fantasy alven känns Tolkien tämligen först med, sen har ju Alverna utvecklas ytterligare efter Tolkien till att ha blivit fler "arter" (eller vad man ska säga) men grunden är ju ändå Tolkien. Apropå de/den som menar att skaparna bakom WOW var förts kan det kanske vara av intresse att veta att tom grundaren av Blizzard säger att en av deras huvudinspirationer är Tolkiens böcker! (Alverna är f.ö med redan i De förlorade sagornas bok 1 och 2 som han skrev före Bilbo och Sagan om ringen böckerna även om de gavs ut senare)
  • Plutteli
    MammaG skrev 2011-04-15 21:44:13 följande:
    Den skribenten trodde även att Första Världskriget inföll efter 1937
    Oh jösses, det går verkligen utför med den svenska skolan...
  • Plutteli
    Frantic skrev 2011-04-16 08:58:27 följande:
    Detta KAN inte vara en seriös tråd. Alver (samma som alfer) har funnits i nordisk mytologi i över tusen år. Ni kan lika gärna fråga vem som "uppfann" troll eller vålnader. Skärpning, trollverksamhet leder ju som bekant till åtgärder från fl, eller hur?
    Fast är verkligen Alver och Alfer samma sak?
  • Plutteli
    oOOo oOOo skrev 2011-04-16 10:20:07 följande:
    varför måste det vara exakt samma? Tolkien har ju tom tagit stora delar av sina historier från andra håll.
    Tex jämför Turin Turambar med Sigurd Fafnersbane.
    Nu var ju frågan vem som var först med just Alver. Att det funnits liknande saker i historien tidigare (alfer, älvor osv) är därmed inte det relevanta. För ja, det har funnits liknande innan i massor av berättelser från jordens alla hörn och just Tolkien tog ju mycket från nordisk mytologi. Men just Alverna så som de är i Fantasy var han nog faktiskt först med även om de är inspirerade av annat.
  • Plutteli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-16 19:25:20 följande:
    Inte nödvändigtvis. Som sagt, Tolkiens alver har mer gemensamt med de keltiska sidhe än med fornnordiska alfer. Annat än namnet då.
    Nu tänkte jag iof Tolkiens böcker i stort och inte specifikt alverna, men ja, när det kommer till den biten håller jag med dig :)
  • Plutteli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-17 14:16:09 följande:
    Tolkien var mer inspirerad av finska fornmyter än av nordiska (nej, det är inte samma sak). Namnet Gandalf kommer från just finska fornmyter (kan ha varit Kalevala kanske?), och besitts av en dvärg om jag förstått det hela rätt.
    Tolkien gjorde ju ett hopkok från väldigt många mytologier, men tex alvernas språk vet jag ska vara fornnordiskt inspirerat. Sen har vi ju helt uppenbara saker som tex Midgård ;)
    Dock kan vi nog alla enas om att Blizzard (skaparna bakom WOW) verkligen INTE var först med alver ;)
  • Plutteli
    Åsa skrev 2011-04-18 16:15:39 följande:
    Där har vi ju ett terminologiproblem. Älvor, vittra, you name it finns ju sedan långliga tider; spelar det då roll om ordet "alver" varit mindre gängse? Och är inte detta en översättningsgrej. Engelska "elf" kan ju lika gärna översättas ex "alf" eller "älva"; säkert var det ett medvetet val från översättaren att välja "alver", som hade mindre svenska konnotationer, men det är ju inte fallet på engelska.

Hur översättarna klarar "fae" vete fåglarna. Det kan ju bli "alv" men är mycket vagare än så.
    Nåväl, alver och älvor har inte mycket gemensamt förutom namnet så jag vet inte var du vill komma nu?
  • Plutteli
    Mixty skrev 2011-04-18 18:44:38 följande:
    Nibelung är en otroligt gammal germansk myt som Wagner använt som inspiration till sina operor...inte skapat!

Snälla...måste folk bara vräka ur sig vad som helst utan att kollat sina källor?!? Inte konstigt att våra stackars barn inte har koll på vad som är vad när internet är fyllt av "förstå-sig-påare" med noll-koll som utger sig för att inneha fakta!

Skärpning!!! Kolla det ni skriver så slipper ni att verka lika korkade som Odhos! ;)
    Du kan ju testa att börja med all läsa rätt själv.
  • Plutteli
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-18 18:24:20 följande:
    Plutteli: Svartalver nämns redan i asaberättelsen. Den är väl inte fantasy precis, men så långt tillbaka finns alver iaf.
    Ok, men svartalver och tolkiens (fantasyns) alver är heller inte speciellt lika förutom till namnet.
    Hur som, när det kommer till alverna kan man lugnt säga att det är ett enda ormbo av olika trådar till höger och vänster och det kommer nog aldrig att gå att få reda på vem som var "först".
  • Plutteli
    Mixty skrev 2011-04-19 02:32:11 följande:
    Vad jag vet är inte nordisk och germansk samma sak? Eller har jag missat nåt???
    Det du missade var att personen du citerade faktiskt inte sa att ohlsmark (var det va?) hade "skapat" operorna i fråga från tomma intet. Hon skrev att tolkien hade inspirerats av operorna och att ohlsmark hade skrivit dem. Att sedan ohlsmark i sin tur också inspirerats av annat när han skrev dem hörde inte dit, så ditt påhopp där var totalt onödigt vilket du förstått om du läst vad som faktiskt stod.
  • Plutteli
    Åsa skrev 2011-04-18 22:48:51 följande:
    I fantasy, ja, i "riktig" folklore är gränserna betydligt mer flytande, om ens existerande. Samma typ av väsen kan beskivas som vittra, som alf, älva, rentav som troll, beroende på tid och plats. På engelska finns "elf" utan uppdelning i alver/älvor och så fae som kan vara det mesta i övernaturlig väg, inklusive alver/älvor. Det hade varit en språkligt korrekt översättning med "älvor" men översättaren drog förmodligen, riktigt, slutsatsen att det hade gett fel associationer på svenska och valde "alver".
    Ja, och nu handlar TS om vem som var först med alverna inom bokgengren Fantasy.

Sen har väll jag kanske en skev bild av vissa väsen men för mig kan iaf följande "väsen" beskrivas som följande:
    Vittra: De där fågelliknande sakerna som finns i bla Astrid Lindgrens värld.
    "Elf"/Alf: En version av tomtar, finns i flera versioner tex tomtens medhjälpare. Kan vara både snälla och elaka beroende på sort. I sverige är hustomten den vanligaste omskrivna.
    Älvor (på engelska "fairy"): Pyttesmå människoliknande varelser med vingar. I svenska mytologin de som ser ut som dimma.
    Troll: Finns i olika storlekar, ofta docks tora, fula och rejält rika. Vanligen elaka.
    Skogsrå: En kvinna som var vacker på ena sidan och ful på den andra som lockade män ut i skogen så de försvann. (vanligen genom att omvandla dem till träd). Kan jämföras med grekisk/romersk mytologi med sirener.

Sen kan det ju finnas berättelser jag missat där de blandas ihop mer fritt, men av allt jag läst så är det dessa versioner som är de mer allmänna oavsett tidsålder.
  • Plutteli
    oOOo oOOo skrev 2011-04-19 10:38:42 följande:
    Ohlsmark översatte Tolkien till svenska i den första översättningen. Hans översättning har kritiserats på senare tid då han inte följde orignalet så väl. Det var han som hittade på att skriva alver istället för alfer. Fick fel på pronomen och annat som gav rena faktafel.

Wagner skrev opera.
    Ah tack! blandar ihop namnen för närvarande och orkade inte gå tillbaka och kolla vem som gjort vad :)
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?