Inlägg från: Stårscha |Visa alla inlägg
  • Stårscha

Vem "uppfann" alverna?

Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    Jag kan helt klart säga att jag inte har en enda människa i min bekantskapskrets som inte vet det. Möjligen att deras föräldrar inte är helt insatta.

(Men nog skrevs det mesta EFTER första världskriget? Mycket är ju inspirerat av Tolkiens egna erfarenheter från skyttegravarna under WW1, eller minns jag fel?)
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Stårscha
    Ljusna skrev 2011-04-15 16:41:52 följande:
    Och sedan gå ut i AFTONBLADET! *skakar på huvudet*
    Vad gör inte dagens ungdom för att få sina 15 minuter i rampljuset. Det är som om de inte förstår begreppet "förnedring".
  • Stårscha
    lokisse skrev 2011-04-15 16:47:44 följande:
    han blev ju kränkt ju! fatta att dom talade om slutet... vad som hände med ringen och sa. jag själv var helt förtvivlad när varan historielärare sa att titanick sjönk... jag menar hallo alla hade kanse inte sett filmen ennu ju..
    Men halledudanedå! *Klappar lilla gumman på huvudet*
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?