Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Vem "uppfann" alverna?

jag har inte orkat plöja igenom tråden men på frågan som TS har kan jag ge ett litet svar:

Alver eller alfer (fornisländska álfar, sing. álfr) är ett kollektiv övernaturliga väsen i nordisk mytologi. De uppträder aldrig enskilda, är aldrig namngivna och bilden av dem är ytterst splittrad och vag. Beroende på vilken beskrivning man fäster störst vikt vid, kan de anses vara allt från gudomliga väsen, jämbördiga asarna, till mindre naturandar med blott lokalt inflytande, oknytt. Efter att det tidigare försvunnit ur svenskt bruk lånades ordet alf tillbaka in i svenskan från fornisländskan mot slutet av 1700-talet, och uttalades då som alv. I enlighet med stavningsreformen 1906 ska ordet också stavas så, men många föredrar fortfarande den gamla stavningen, som ofta innebär att ordet ges ett felaktigt läsuttal med f. Den inhemska utvecklingen av ordet är älva, som dock står i feminint genus.

Alltså är det ingen som "uppfunnit" det utan de har funnits med i nordisk mytologi i århundraden eftersom ordet "Lånades tillbaka" i slutet av 1700-talet.

Tolkien har lånat väsen från alla möjliga mytologier då han skrev "ringen-böckerna" för att få det så igenkännande som möjligt för många kulturer.

Går man vidare i sitt sökande finner man:

Väsen etymologiskt besläktade med de fornnordiska alverna förekommer även hos andra germanska folk. Det har föreslagits att etymologin ytterst kommer från en indoeuropeisk rot med betydelsen vit, som även finns i latinets albus (vit). Någon samgermansk föreställning är dock omöjlig att skönja, snarare blir bilden än mera oklar.

I Tyskland är Alp eller Alb detsamma som maran i svensk folktro. Ett väsen som orsakar sömnparalys. En del germanska personnamn har en alv-del i sig. Exempelvis Alfhild (Alv-strid), Alf och Alfred (Alv-råd). Alberich (Alv-erik) heter den karaktär i Nibelungenlied som kallas Andvare i Völsungasagan. På fornfranska utvecklades detta namn till Oberon.

I England nämns ælf redan i anglosaxiska texter som Beowulf, dock endast indirekt. Det förekommer exempelvis att nymfer identifierats med alver i översättningar, till exempel sáe-aelfinne (sjöalv) för najad. I senare folktro är identiteten för elves oklar. I William Shakespeares En midsommarnattsdröm förekommer elf som synonym till fairy (fe). Pilspetsar från stenåldern kallades ibland för elf-shots (alvskott), och alverna ansågs skada kreatur med dem.

• slemtorsk i din bralla

WIki är faktiskt en ganska bra källa, inom skolan lär man faktiskt tom ut att wiki är ett bra uppslagsverk så länge man har förmågan att vara källkritisk, inom universitetsvärlden är den dock förbjuden än så länge vilket jag tycker är lite trist för det är mer än en gång studenter haft nytta av WIki för att slå upp ord men de får inte referera till wiki i uppsatser o på tentor.

• slemtorsk i din bralla
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-15 12:32:49 följande:
    Finns ingen anledning att man skulle få referera till Wikipedia, den information som kan styrkas kan refereras direkt till ursprungskällan. Står det "en av tio människor lider av sömnsvårigheter" så kan man lätt titta på vilken artikel, bok eller vad det nu är som den uppgiften kommer från och referera direkt dit.
    sant men allt i WIki är inte refererat till artiklar, jag har haft studenter som använt det som ordbok, det finns många sånna sidor på wiki..du vill veta vad ett ord betyder kortfattat och då slår man upp det där och får en beskrivning som känns bra. Jag tycker att man kan lätta på dessa regler lite och då är jag ändå mitt uppe i den akademiska världen, man måste vara öppen för nymodigheter
  • slemtorsk i din bralla
    oOOo oOOo skrev 2011-04-15 13:00:35 följande:
    Frågan är om det inte är än mer pinsamt att efter 378 inlägg i en tråd som denna tro att ovanstående skulle vara något nytt Obestämd
    kanske om man inte orkat läsa allt jävla dravel som lätt uppstår på FL utan man svarar på frågan som TS ställer punkt slut... eller nåt... jag vet inte
  • slemtorsk i din bralla

men det kan väl inte på allvar finnas någon över 15 som på fullaste allvar tror att alver "uppfanns" av Tolkien ELLER dataspelsskapare????? På allvar??

Isf måste jag ju säga att jag förstår de politiker som skrivit i DN senaste tiden om att svenska skolan förstör våra ungdomar... uppenbarligen lyckades då även 70- 80- och 90-talets skola med det också...

Herregud..snälla säg att ni driver med mig ni som skrivit att ni tror att alver är ett 1900-tals påhitt???

• slemtorsk i din bralla
    Krokimodell skrev 2011-04-15 16:52:49 följande:
    "Slutet på Sagan om Ringen-trilogin avslöjas i det nationella provet som genomförs på fredag." Om artikeln alltså publicerats innan provet, hur kunde Robert och Aftonbladet känna till frågan? Sådant bör ju vara hemligt.
    nja.. man får ett kompendie 1-2 veckor före provet för att läsa in sig på diskussionsfrågor. Det handlar om flera olika delar av nationella provet och en är muntlig och då får man ett gäng texter man ska läsa igenom och ha som underlag, troligtvis är det ett sådant kompendium
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?