Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Vem "uppfann" alverna?

Stårscha skrev 2011-04-14 09:02:13 följande:
    Jag kan helt klart säga att jag inte har en enda människa i min bekantskapskrets som inte vet det. Möjligen att deras föräldrar inte är helt insatta.

(Men nog skrevs det mesta EFTER första världskriget? Mycket är ju inspirerat av Tolkiens egna erfarenheter från skyttegravarna under WW1, eller minns jag fel?)
    Helt korrekt. Första världskriget gav Tolkien inspiration (eller feberdrömmar, han skickades hem för legionärsjuka om jag inte minns fel) till Silmarillion, som ironiskt nog aldrig blev klar trots att det var hans första verk om den värld där Sagan om ringen utspelas, och är föregångaren till denna (en del av sakerna som de tar upp i filmen nämns inte i böckerna, men bygger på info man får i just Silmarillion). SOR skrevs så sent som på femtio-sextiotalet om jag inte minns fel, och var efterlängtade som uppföljare till Bilbo, som hade slagit stort. Den skrevs på mitten av trettiotalet, om minnet inte sviker, och började som en godnattsaga åt Tolkiens barn.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Veronika 75 skrev 2011-04-13 18:17:28 följande:
    Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?
    Själ. Skäl = orsak. ;)

Vet inte om någon redan skrivit det, men jag tar risken att upprepa. Alverna i Tolkiens böcker kallades först älvor (se De förlorade sagornas bok), och dessa väsen är baserade dels på fornnodiska alver eller alfer, och dels på keltiska sagoväsen, nämligen sidhe (som i sin onda form kallades bane sidhe, sedemera banshee, för de som kan sin skräckliteratur).

Hittade litet mer info här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aos_S%C3%AD
  • Dorian Ertymexx
    Ljusna skrev 2011-04-14 09:47:06 följande:
    Silmarillion har jag för mig att han skrev på ett krigssjukhus, antingen efter eller under kriget. Han fick morfin för sina skador när han var där, och det förklarar en hel del av den boken.
    Han skrev på den hela sitt liv och blev aldrig klar. Hans son färdigställde den efter faderns död. Men ja, den började skrivas där, helt korrekt.

Rätt kul/obehagligt att tänka på, när man läser SOR faktiskt. Tex vid döda träsken, med de urgamla liken i kärren, det är sådant som Tolkien faktiskt kan ha sett på riktigt (fast med långt mer färska lik förstås) under första världskriget. Har hört krigskildringar som varit nästan identiska där från just första världskriget. *rys*
  • Dorian Ertymexx
    Popov skrev 2011-04-14 10:07:04 följande:
    Bland de mer kända av Tolkiens rollfigurer är orcherna och har dock i många fantasykretsar förvanskats till en storvuxen, grön humanoid. I WoW kan man välja rasen Orc
    Tolkien kom alltså på svart alver, men var inspirerad av folksägner. Han var dock inte först med fantasyböcker
    Nej gud nej, Conan-böckerna är till exempel äldre. Fast där finns inga alver eller orcher eller sådant heller, bara människor och "varelser" som är inspirerade (eller direkt norpade) från Cthulhu-mytosen, som böckerna är starkt kopplade till.
  • Dorian Ertymexx
    Ljusna skrev 2011-04-14 10:31:19 följande:
    Beowulf är väl också ett exempel, där vi har drakar inblandat. Drakar i sig är väl att betrakta som fantasy, men har funnits i myter i Kina i många tusen år.
    Beowulf är väl från början en gammal myt eller legend? Fantasy ser jag mer som modernare skrifter. Annars kan man ju se Odyssén som fantasy också. Strikt talat är de flesta grekiska myterna det, i så fall. :)
  • Dorian Ertymexx
    Ljusna skrev 2011-04-14 10:48:30 följande:
    Ja, det var lite det jag ville illustrera, att dels har det vi kallar "fantasy" funnits lika länge som mänskligheten, i princip, och också att det ofta är svårt att skilja det skönlitterära från myten. Ex. Kung Arthur, där det finns teorier om att han faktiskt funntis, men naturligtvis inte i den tappning som senare nedtecknats.

Det var väl först i samband med boktryckarkonsten (klyschigt, jag vet ) som vi kan börja tala om en skönlitterär tradition som var spridd till mer än en handful människor i de högre stånden.

Tolkien kan väl till viss del betraktas som den moderna fantasyns far, framförallt inom genren "annan-värld-än-vår-egen", även om det även finns många både före och efter honom som varit av stor betydelse.
    Fast det ironiska är att han liksom menade vår värld ändå, på något skumt vis. Han ville ge England ett epos som Kalevala eller liknande. Rätt intressant det där.

Om man med modern fantasy menar alla de där evighetsserierna med ofta jänkiska författare så tycker jag nästan att Tolkien kunde förblivit konstnärsmässigt barnlös. Men jag kanske är orättvis, många verkar ju gilla den sortens fantasy... inte för att jag förstår varför. :P
  • Dorian Ertymexx
    astro skrev 2011-04-14 10:50:00 följande:
    Hur ser du på "Resan västerut"? Om du stött på den
    Beror på vad du menar? Menar du Tolkiens alvers färd västerut eller något helt annat? :)
  • Dorian Ertymexx
    Ramborg skrev 2011-04-14 10:52:36 följande:
    Vad var det nu igen de kallade sig, författarsällskapet där bl a Tolkien och CS Lewis var med? Brukade samlas över en pipa och ett glas och läsa sina senaste kapitel för varandra och diskutera. Snacka om att man hade velat vara en fluga på väggen där!
    Inklingarna. Var de inte alla katoliker där också? Tolkien var det; därav alla madonnalika kvinnor á la Galadriel i hans böcker; Galadriel är för övrigt en av de tuffaste karaktärerna i hans böcker, om man läser Silmarillion också - den damen är gaaaammal! Har ett vagt minne av att Lewis också var katolik? Eller så var de bara starkt kristna på olika vis kanske, för jag vet att Lewis liksom Tolkien hade många starka kristna paralleller i sina böcker.
  • Dorian Ertymexx
    lokisse skrev 2011-04-14 10:54:43 följande:
    jag gissar att det varit lätt suriarlistiskt efter som pipan allt för ofta lär ha varigt annat än tobak...
    Surrealistiskt. Sorry, på språknerdhumör idag. :D

Japp, Tolkien i alla fall vet jag hade litet, ahem, ovanor. Inte så konstigt med tanke på hur vanligt morfin var som smärtstillande på den tiden... Och med tanke på hans förmodligen rätt rejälla posttraumatiska syndrom från WWI...
  • Dorian Ertymexx
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 11:04:14 följande:
    *instämmer med allt du säger* Älvor/alver har ju funnits i folktron många hundra år, framförallt på Island skulle jag tro.

Kinas drakar skulle väl faktiskt kunna ha varit jätteödlor/varaner. Deras bett är dödligt giftiga och sägs bränna som eld. Kommodovaraner kallas ju fortfarande "dragons" på engelska.
    Varför just på Island? Har inte hört något om alvmyter därifrån, men jag har erkänt rätt usel koll på deras sagovärld.

Fortfarande är feltänkt. De döptes till "drakar" just för att de var stora ödlor, inte så att drakar döpts efter dem. Och drakar som koncept finns över nästan hela världen. Tiamat, den babylonska världens urmaterial (litet som jätten Ymer här i norden) var en drake.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?