Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

Vem "uppfann" alverna?

HelenFr skrev 2011-04-14 10:31:25 följande:
    Har tyvärr inte den blekaste aning om vem som kom på älvor eller alver, men de har ju funnits i folksagor hur länge som helst så jag betvivlar starkt att du kommer att hitta en person eller bok där de första nämns...

Dock måste jag undra lite ni som anger Wikisidor som referenser, ni vet väl om att de kan vara helt åt helvete fel, eftersom man själv kan lägga in och ändra... Om jag hade varit ni hade jag försökt använda mig av lite mer trovärdiga källor som NE eller Encyclopedia Brittanica...
    *instämmer med allt du säger* Älvor/alver har ju funnits i folktron många hundra år, framförallt på Island skulle jag tro.

Kinas drakar skulle väl faktiskt kunna ha varit jätteödlor/varaner. Deras bett är dödligt giftiga och sägs bränna som eld. Kommodovaraner kallas ju fortfarande "dragons" på engelska.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:12:19 följande:
    Surrealistiskt. Sorry, på språknerdhumör idag. :D
    Tack, då slapp jag...

På svenska borde det väl förresten bli "språknörd"? *bara för att vara riktigt jobbig*
  • Ekorrfamiljen

Dorian: Island har fortfarande massor av alver! Där är tron på alver och deras inverkan på människornas liv starkt levande än idag. (Ja, kanske inte hos alla förstås, men det finns många som ännu tror på dem och anpassar sitt liv efter gamla regler om hur man ska leva för att inte stöta sig med alverna.) Själv säger jag alltid till innan jag häller ut vatten eller kissar på marken så att "di sma" ska hinna undan och inte skadas. Glömmer man att säga det innan man kissar kan de hämnas genom att ge en sveda (urinvägsinfektion)!! *vet*

Ja, kanske kom drakarna i Kina före varanerna på Kommodo. Jag vet inte.. Men jag tänkte att om de lever kvar på isolerade öar så är det väl inte otroligt att de en gång även levt på fastlandet. *spånar*

• Ekorrfamiljen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:18:43 följande:
    Hahaha, touché. Och helt korrekt. Men jag vågar vägra sådana nysvenskheter, så jag skriver nerd istället för nörd, mail istället för mejl och live istället för lajv. ;)
    Modigt!
  • Ekorrfamiljen
    Cornellia skrev 2011-04-14 11:23:55 följande:
    Var det inte på island dom skulle flytta en väg för att dom missat att fråga alverna var den skulle ligga?
    Jo. Det är mycket så'na saker. De kollar med alverna innan de genomför stora projekt och har man inte deras godkännande kan de ställa till stort förtret för människorna.
  • Ekorrfamiljen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-14 11:41:47 följande:
    Aha, då har jag lärt mig något nytt idag också. Tack. :)

Njae, det har nog blivit stora och överlevt just på små öar för att de haft litet i konkurransväg som stora rovdjur där. För all sin styrka och läskiga snabbhet är Kina för kallt för stora ödlor, och de delar som är varmare har haft andra, vitalare rovdjur som lätt hade kunnat smita med deras byte. Och som sagt, drakar har funnits i andra mytologier helt oavsett Kina, så konceptet är nog rätt allmänt. Litet som med häxor och vampyrer, har också funnits över nästan hela världen på ett eller annat vis.
    Du kan ha rätt i det. Som sagt så spånade jag bara lite. Världen var ju varmare en tid förr och kanske hade några av jätteödlorna överlevt fram till människans inträde i t.ex. Kina. Nu lär vi ju aldrig få veta säkert, men fantisera kan man ju! (Hade jag varit ett rovdjur på samma ställe som varanerna hade jag nog varit lite rädd för dem ändå.. )

Sorry för lite ot.
  • Ekorrfamiljen
    oki skrev 2011-04-14 12:07:41 följande:
    Vet inte om någon skrivit det redan och jag kanske har fel men fanns det inte alver i Shakespeares "En midsommarnatts dröm"?
    Älvor i alla fall. Vad nu skillnaden är egentligen. Drömmer
  • Ekorrfamiljen
    lokisse skrev 2011-04-14 13:41:25 följande:
    problemet är att jag inte ser nagon skilnad. jag vet vad som star och antar att det handlar om stavning när nagon skriver samma sak med en liten lustig gubbe...
    Eller så tror vi att det handlar om "färjkarlar"...

Som sagt var, jag förstår inte varför så många hänvisar till Wikipedia! Någon mer seriös källa måtte man väl finna någonstans!? Eller?
  • Ekorrfamiljen
    Rafael90 skrev 2011-04-14 16:00:20 följande:
    Den ingår väl snarare i en grupp med fyra böcker (vet inte namnet på det - fyrlogi? Tungan ute) som kallas De Fyra Stora Klassikerna. Har för mig att de svenska titlarna är Färden till Västern, Berättelser från träskmarkerna, Drömmar om röda gemak, och De tre kungadömena.
    Kvadrologi?
  • Ekorrfamiljen
    Imortaelis skrev 2011-04-14 17:10:13 följande:
    Vaddå uppfann? Dom finns på riktigt!!!! Förvånad Flört
    Jamen precis! Det är ju det jag försöker säga här! Drömmer
  • Ekorrfamiljen
    oOOo oOOo skrev 2011-04-16 10:33:17 följande:
    Han uppfann inte alver mer än han uppfann troll eller dvärgar. Han lade till och drog ifrån, hade han varit musiker hade han blivit kallad cover artist.

Dorian Ertymexx skrev 2011-04-16 19:25:20 följande:
    Inte nödvändigtvis. Som sagt, Tolkiens alver har mer gemensamt med de keltiska sidhe än med fornnordiska alfer. Annat än namnet då.
  • Ekorrfamiljen
    Plutteli: Svartalver nämns redan i asaberättelsen. Den är väl inte fantasy precis, men så långt tillbaka finns alver iaf.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?