Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Vem "uppfann" alverna?

Veronika 75 skrev 2011-04-13 18:17:28 följande:
    Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?
    Alver har som många redan sagt funnits länge inom folktron. Alver finns bland annat omskrivna i Snorres Edda (alltså en bok skven av Snorre Sturlasson).
    Just då det kommer till Tolkien sägs han ha inspererats av de nordiska sagorna, och hans sägs också inspereats av Richard Wagners operatetralogi Nibelungens ring (fyra operor med samma tema, Rehnguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök) som är aktuell ni i dagarna (Värmlandsoperan sätter upp alla fyra på en vecka).
  • Anova
    lokisse skrev 2011-04-13 21:52:41 följande:
    sagan om nibelungen är äldre än vagners opera
    Självklart. Det bygger ju på nordiska sagor.. Men Wagners operor sattes ofta upp under första delen av 1900-talet. Och det var då Tolkien skrev sina böcker.
  • Anova
    lokisse skrev 2011-04-13 22:12:45 följande:
    japp och du far inte glöma att tolkin var tysk och till vis del är upvuxen med sigfrid
    Menar du historien om Siegfried?
  • Anova
    lokisse skrev 2011-04-13 22:22:49 följande:
    ja niebelungenlied
    Jag känner väl till historien.. Hur vet du att han växte upp med det? Tolkien är väl framför allt tillhörande England?
  • Anova
    lokisse skrev 2011-04-13 22:32:58 följande:
    det är tysk almänbildning och jag tror inte att det inte skulle ha tagits upp i ett hem med hemundervisning av den tyska mamman.
    Hon var väl britt?
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?