Inlägg från: kaosfuralles |Visa alla inlägg
  • kaosfuralles

Vem "uppfann" alverna?

Enligt mina källor (mina rollspelande nördvänner=) stöter man tidigast på alver i den nordiska mytologin. Därifrån spred sig alverna till andra nordeuropeiska folk och då också till Storbritannien där de blandades med den keltiska mytologin.

Känns nu som att denna diskussionen inte är så intressant längre. Funderar inte längre på var alver kommer ifrån utan var och under vilken sten i Sverige man bott under som har fått en att helt missa att sagan om ringen är en bok. Att antyda att man skulle vara litteraturstuderande för att veta detta känns ju som ett mindre hån mot den utbildningen. Fruktansvärt komiskt.

• kaosfuralles
    entity skrev 2011-04-13 22:42:39 följande:

Jag fattar ändå inte hur man kan ha missat det *S* förlåt, men det var rejält kul! Årets bästa tror jag!

..både tolkien och CS Lewis hör ju till allmänbildningen att iaf hört talas om kan jag tycka, hur kan man ha missat något liknande tänker jag,

Men som sagt, det handlar väl om vad man har för intresse! Jag kan ingenting öht om dataspel ;) Och jag föredrar böckerna före filmerna!

Men du vet väl att det finns ett spel som heter Super Mario Bros (TV-spel och inte dator jag vet) och det är ju typ på samma nivå... Vet du inte det får vi vända och börja göra oss roliga på din bekostnad istället!=)
  • kaosfuralles
    kaosfuralles skrev 2011-04-13 23:06:47 följande:
    Alver och Älvor och två skilda saker.
    ÄR två skilda saker ska det ju stå...
  • kaosfuralles
    Krokimodell skrev 2011-04-13 23:14:45 följande:
    Sant, men de är ändå etymologiskt besläktade, och tron på älvor har vuxit fram ur tron på alver.
    Ja, min sambo rättade mig precis efter jag skickat inlägget så jag står redan på skampallen=)
  • kaosfuralles
    Imortaelis skrev 2011-04-14 17:10:13 följande:
    Vaddå uppfann? Dom finns på riktigt!!!! Förvånad Flört
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?