Inlägg från: Mornie Alantie |Visa alla inlägg
  • Mornie Alantie

Vem "uppfann" alverna?

Odhos skrev 2011-04-13 18:46:18 följande:
    Jag får be om ursäkt, jag visste inte att Sagan om Ringen-filmerna var baserade på böcker. Hoppas TS tittar tillbaka Tyst
    Ursäkta, men vilken sten bor du under?

Jag säger som många andra: Alver/alfer Finns i fornnordisk och germansk mytologi. Tolkien, som inspirerades mycket av mytologi, var den första att introducera dessa figurer i skönlitteratur. Det är inte bara i Sagan om ringen och i The Hobbit de förekommer, de finns i flera andra av hans böcker också.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie
    Lavish skrev 2011-04-13 18:52:19 följande:
    Alltså jag skulle skriva att de kommer från folktro/mytologi. Den keltiska mytologin framförallt kanske, där är småfolket ett stort inslag. Och hur gammal den mytologin är? Före den delen av världen började skriva ner saker, vilket gör det i princip omöjligt att datera. Visst skulle man kunna säga Tolkien men jag tycker det blir felaktigt, förhistoriska och historiska berättelser är lika mycket värda som modern litteratur och det är väl lika mycket/lite fantasy i dessa berättelser. 
    Lavish skrev 2011-04-13 18:55:00 följande:
    Som exempel från fornnordisk mytologi, saxat från wikipedia: (men enligt wiki från eddan) 

Alfheim (”alvernas värld”) var i nordisk mytologi platsen där vanaguden Frej bodde tillsammans med ljusalverna. Frej sägs ha fått gården i tandgåva, vilket betyder att han då var ett spädbarn. Platsen kallas även Ljusalfaheim, för att skilja den från Svartalfaheim.

Alfheim låg bortom Asgård och innehöll bl.a. BreidablickGlitne och Himinbjörg.

Som sagt, Tolkien hämtade mycket inspiration till sin värld från fornnordisk mytologi så det hänger ju ihop. Att skriva ett arbete om fantasy och alver utan att nämna Tolkien känns fel. Självklart skulle jag dock nämna det mytologiska ursprunget också.
  • Mornie Alantie
    Odhos skrev 2011-04-13 19:54:51 följande:
    Hm Narnia? Jag trodde det var en film också... den där med lejonet och garderoben. Visste inte att den var baserad på en bok.
    Nästan alla bra filmer är baserade på en bok.
  • Mornie Alantie
    lokisse skrev 2011-04-13 19:59:41 följande:
    och boken är bättre
    Japp.
  • Mornie Alantie
    Odhos skrev 2011-04-13 19:54:51 följande:
    Hm Narnia? Jag trodde det var en film också... den där med lejonet och garderoben. Visste inte att den var baserad på en bok.
    Harry Potter då? Bok eller film?
  • Mornie Alantie
    Odhos skrev 2011-04-13 20:17:22 följande:
    Som jag sa så har jag inte läst så många böcker, jag är inte intresserad. När jag var liten hade jag roligare leksaker än massa dammiga böcker Glad

Jag är mer intresserad av film.

Fast jag visste att Harry Potter är baserat på en bok, så jag är inte helt lost i litteraturen!
    Om du är intresserad av film skulle du ju kunna testa att läsa vad som står på filmaffischerna i alla fall. Det kan göra att du undviker pinsamma misstag av den här typen.

Den som ser på böcker som gamla och tråkiga och därför inte läser har gått miste om mycket. Det finns fantastiska böcker. LoTR är en sådan bok.
  • Mornie Alantie
    Odhos skrev 2011-04-13 20:34:47 följande:
    Äsch, det var väl inte så pinsamt. Är nog många människor som inte vet att Sagan om Ringen-filmerna är baserade på några gamla böcker, och desto fler som också anser att böcker är ganska tråkigt. Nu när vi har all digital teknik är nästan böcker ett förlegat medium. Jag menar, varför sitta och hänga över en dammig bok när man kan spela ett häftigt spel eller se en film med bra specialeffekter? Utvecklingen går ju framåt, och boken som underhållning är inte lika stort som det var för 20 år sedan.

Så njae, särskilt pinsamt var det inte.
    Jag hoppas innerligt att det inte är många som inte känner till att Sagan om Ringen kom som böcker långt innan filmerna. Jag och många med mig tycker att det är väldigt pinsamt att inte veta det. Vissa saker tillhör allmänbildningen.

Att läsa en bok är en helt annan upplevelse än att se en film. Det stimulerar fantasin mer eftersom man får föreställa sig alla karaktärer och miljöer själv. Jag tror och hoppas att film och spel aldrig någonsim kommer konkurera ut skrivna böcker.

Vill du inte ha en pappersbok kan du ju köpa en ny modern läsplatta.
  • Mornie Alantie
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    1) Boken kom ca 1955. Det är 40 år efter första världskriget.

2) Jag är 100% säker på att alla mina vänner och bekanta både känner till boken och har läst den.

3) Jag hoppas att du är ett troll.
  • Mornie Alantie
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-17 14:16:09 följande:
    Tolkien var mer inspirerad av finska fornmyter än av nordiska (nej, det är inte samma sak). Namnet Gandalf kommer från just finska fornmyter (kan ha varit Kalevala kanske?), och besitts av en dvärg om jag förstått det hela rätt.
    Å andra sidan kommer namnen på ett antal av dvärgarna i The Hobbit mer eller mindre direkt från Völuspa.
  • Mornie Alantie
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-17 18:58:25 följande:
    Där ser man. Visste jag inte.
    Och jag visste inte att Gandalf var finskt. Man kanske kan anta att herr Tolkien var ganska väl bevandrad i många mytologier.

Här är några dvärgnamn från Völuspa:

Durin (en av de första dvärgarna, mycket kraftfull)
    Dvalinn
    Bívörr
    Bávörr
    Bömburr
    Nóri
    Þráinn
    Þorinn
    Þrór
    Fíli
    Kíli
    Fundinn

Nu när jag kollade upp det igen hittade jag dessutom dvärgen Gandálfr. Betydelsen är inte säker men en tolkning är "elf of sorcery".
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?