Inlägg från: vinterblomma |Visa alla inlägg
  • vinterblomma

Vem "uppfann" alverna?

Catti41 skrev 2011-04-13 19:21:07 följande:
    Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.
    Samma här, jisses. Skulle skratta ihjäl mig om jag inte satt här och grät av förtvivlan Gråter
  • vinterblomma
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    Okänd innan filmen? Sa du OKÄND! Herre gud, jag hoppas verkligen att du gör dig dummare än du är för annars tycker jag riktigt synd om dig och den lilla inskränkta värld du verkar leva i.
  • vinterblomma
    Odhos skrev 2011-04-13 20:56:48 följande:
    Jag vet inte när boken är skriven, det var någon i tråden som sa att Tolkien skrev den innan första världskriget. Nog kan jag historia!
    vinterblomma skrev 2011-04-13 20:53:01 följande:
    Okänd innan filmen? Sa du OKÄND! Herre gud, jag hoppas verkligen att du gör dig dummare än du är för annars tycker jag riktigt synd om dig och den lilla inskränkta värld du verkar leva i.
    Ptja, det var ju först efter filmen som man såg det överallt. Jag såg då inga affischer, plastfigurer, leksaker, spel osv innan filmen kom. Så ja, boken var relativt okänd innan filmen.
    Tolkien skrev de flesta böckerna efter första världkriget. En hel del av hans upplevelser där ligger till grund för hans författarskap. Vet inte så här på rak arm hur många han skrivit men minst 7-8 st är det. Många fler än trioligin och Bilbo alltså.

Så för att var känd och tillhöra allmänbildningen måste det alltså finnas affischer och plastfigurer?
    *gråter och dunkar huvet i tangentbordet i förtvivlan över den allmänna dumheten*
  • vinterblomma

Är det bara jag som är  lite bekymrad över att TS inte synts till sen början? Det kan ju vara så att hennes dotter blivit utskrattad i skolan.

Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?