Inlägg från: hervor |Visa alla inlägg
  • hervor

Vem "uppfann" alverna?

Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    HAHA!

Yeah right

Antingen så trollar du, eller så är du extremt obildad. 
  • hervor

Odhos:

Hade boken inte varit nämnvärt populär, hade den aldrig blivit film

Tolkien var JÄTTEkänd även tidigare och kan sägas vara den som lade grunden till den moderna fantasyn.
    ALLA jag känner, visste att filmerna var baserade på Tolkiens böcker när de gick och såg dem. Däremot hade inte alla läst böckerna (ca hälften hade kanske gjort det.) Men nog visste man.

Man behöver inte vara intresserad av litteratur. Men som sagt - vissa saker hör till allmänbildningen att veta.

Precis som jag inte är nämnvärt intresserad av spel, men jag vet ändå vad World of Warcraft är

När det gäller alver:

Moderna fantasyalver, kan sägas vara Tolkiens uppfinning. Han baserade dock (som tidigare nämnts) dessa figurer på liknande varelser i b la keltisk och nordisk mytologi.

• hervor
    Odhos skrev 2011-04-13 21:10:56 följande:
    Det är ju det jag försöker säga! Jag kan lova att det är MÅNGA som inte känner till böckerna. Känns lite pretto att folk försöker spela litteraturgenin här Glad
    hervor skrev 2011-04-13 21:07:49 följande:
    Odhos:

Hade boken inte varit nämnvärt populär, hade den aldrig blivit film

Fast det säger ju inte så mycket, finns säkert många okända böcker som blivit film.
    3 filmer för ca 3 miljarder dollar? Njae...

Många har inte LÄST böckerna, nej. Men de flesta känner till dem  

Om du tycker det är att "spela litteraturgeni" att förklara att de flesta över 5 år har hört talas om Tolkien - då är du verkligen WT. 
  • hervor

Jag har några få kompisar som i princip avskyr fantasy. Inte alls deras grej.

ALLA känner till Tolkien. En av dem försökte t om läsa böckerna. Pallade typ 50 sidor

Oftast är det så att kan man inte nämna någon annan fantasyförfattare, kan man i alla fall nämna Tolkien. (Och numera även J K Rowling). 

Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?