Inlägg från: En Åsa |Visa alla inlägg
  • En Åsa

Vem "uppfann" alverna?

Men vänta lite nu, jag kan absolut inte svara på frågan men Sagan om ringen-böckerna kom ju 1955-56, dvs långt före WoW.

• En Åsa

Menade 54-55 men jag kasnke är i sandlådan nu och har inte fatatt det?

• En Åsa

Ojojoj, jag hoppas verkligen TS är kvar så hennes dotter inte kommer till skolan imorrn och säger att alverna hittades på av skaparna till WoW på 90-talet...

• En Åsa
    Dimitra skrev 2011-04-13 18:41:25 följande:
    Hoppas jag med Skäms
    Kinya skrev 2011-04-13 18:45:01 följande:
    Verkligen!! Den stackars flickan kommer bli utskrattad om hon påstår det!
    och TS har inte skrivit något sen hon skrev att hon skulle tala om det om WoW för dottern...
  • En Åsa
    Odhos skrev 2011-04-13 20:34:47 följande:
    Äsch, det var väl inte så pinsamt. Är nog många människor som inte vet att Sagan om Ringen-filmerna är baserade på några gamla böcker, och desto fler som också anser att böcker är ganska tråkigt. Nu när vi har all digital teknik är nästan böcker ett förlegat medium. Jag menar, varför sitta och hänga över en dammig bok när man kan spela ett häftigt spel eller se en film med bra specialeffekter? Utvecklingen går ju framåt, och boken som underhållning är inte lika stort som det var för 20 år sedan.

Så njae, särskilt pinsamt var det inte.
    Det är rätt stor skillnad på att tycka att böcker är tråkigt och att påstå att en vanlig missuppfattning är att Tolkien kom på alverna när det egentligen var dom som kom på WoW som gjorde det. Att du inte har vett att skämmas gör det inte mindre pinsamt. Att veta att sagan om ringen är böcker från början har ingenting med att faktiskt läsa böcker att göra, det har med allmänbildning att göra.
  • En Åsa
    Odhos skrev 2011-04-13 20:49:10 följande:
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
    Å herregud, jag säger det igen: Allmänbildning! Jag tänkte det redan när du skrev ditt första inlägg men jag måste fråga: Du driver med oss eller hur??? Ingen vuxen människa kan väl ändå tro att första världskriget var efter 50-talet??
  • En Åsa
    Lavish skrev 2011-04-13 20:59:01 följande:
    Dock trist om TS verkligen vidarebefodrade din "information" till sin dotter och hon kommer redovisa det i skolan imorgon. Å andra sidan lär sig väl både TS och hennes dotter en läxa om opålitliga källor på nätet... 
    och kanske skaffar sig lite allmänbildning hon också. Eftersom det finns en risk att hon faktiskt gick på det som skrevs så visste ju inte hon heller att det var böcker från början...
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?