Inlägg från: Odhos |Visa alla inlägg
  • Odhos

Vem "uppfann" alverna?

Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.

• Odhos
    mg79 skrev 2011-04-13 18:23:38 följande:
    Verkar finnas alver i den fornnordiska mytoligin, kanske var det därifrån Tolkien fick sin inspiration.. (gissar vilt..) 
    Nja det var älvor i mytologin, lika varandra ja, men inte samma. Blizzard kanske har fått inspiration därifrån dock.
  • Odhos

Jag får be om ursäkt, jag visste inte att Sagan om Ringen-filmerna var baserade på böcker. Hoppas TS tittar tillbaka Tyst

• Odhos
    Lavish skrev 2011-04-13 19:25:09 följande:
    Du vet att det inte var Tolkien som gjorde sagan om ringen filmerna? Han var rätt död vid det laget.
    Jag hade för mig att han skrev manuset och Peter Jackson ressigerade

Men men, man lär sig något nytt varje dag! Hade jag haft tid och lust att läsa böcker kanske jag hade gett boken en chans, men under tiden så håller jag mig till filmer.
  • Odhos

Ni får ursäkta min okunskap, men vilka kända böcker har den där Lewis skrivit?

• Odhos
    lokisse skrev 2011-04-13 19:53:22 följande:
    ja du narnia bla...
    hur vore det med ett bibliotek eller i allafall en antologi
    Hm Narnia? Jag trodde det var en film också... den där med lejonet och garderoben. Visste inte att den var baserad på en bok.
  • Odhos

Som jag sa så har jag inte läst så många böcker, jag är inte intresserad. När jag var liten hade jag roligare leksaker än massa dammiga böcker Glad

Jag är mer intresserad av film.

Fast jag visste att Harry Potter är baserat på en bok, så jag är inte helt lost i litteraturen!

• Odhos
    Mornie Alantie skrev 2011-04-13 20:30:34 följande:
    Om du är intresserad av film skulle du ju kunna testa att läsa vad som står på filmaffischerna i alla fall. Det kan göra att du undviker pinsamma misstag av den här typen.

Den som ser på böcker som gamla och tråkiga och därför inte läser har gått miste om mycket. Det finns fantastiska böcker. LoTR är en sådan bok.
    Äsch, det var väl inte så pinsamt. Är nog många människor som inte vet att Sagan om Ringen-filmerna är baserade på några gamla böcker, och desto fler som också anser att böcker är ganska tråkigt. Nu när vi har all digital teknik är nästan böcker ett förlegat medium. Jag menar, varför sitta och hänga över en dammig bok när man kan spela ett häftigt spel eller se en film med bra specialeffekter? Utvecklingen går ju framåt, och boken som underhållning är inte lika stort som det var för 20 år sedan.

Så njae, särskilt pinsamt var det inte.
  • Odhos
    Mornie Alantie skrev 2011-04-13 20:40:15 följande:
    Jag hoppas innerligt att det inte är många som inte känner till att Sagan om Ringen kom som böcker långt innan filmerna. Jag och många med mig tycker att det är väldigt pinsamt att inte veta det. Vissa saker tillhör allmänbildningen.

Att läsa en bok är en helt annan upplevelse än att se en film. Det stimulerar fantasin mer eftersom man får föreställa sig alla karaktärer och miljöer själv. Jag tror och hoppas att film och spel aldrig någonsim kommer konkurera ut skrivna böcker.

Vill du inte ha en pappersbok kan du ju köpa en ny modern läsplatta.
    Hehe ja vi har ju olika åsikter. Jag har en läsplatta (iPad), men jag spelar hellre Angry Birds på den Glad
    lokisse skrev 2011-04-13 20:37:45 följande:
    du tycker inte att det är pinsamt att ge folk fel info?
    Njae, var väl bra att promota Warcraft lite, kanske kan få ungarna att kolla upp de gamla Warcraft-spelen som faktiskt är riktigt bra.
  • Odhos
    En Åsa skrev 2011-04-13 20:45:51 följande:
    Det är rätt stor skillnad på att tycka att böcker är tråkigt och att påstå att en vanlig missuppfattning är att Tolkien kom på alverna när det egentligen var dom som kom på WoW som gjorde det. Att du inte har vett att skämmas gör det inte mindre pinsamt. Att veta att sagan om ringen är böcker från början har ingenting med att faktiskt läsa böcker att göra, det har med allmänbildning att göra.
    Men Sagan om Ringen var ju i princip okänt innan filmen kom. Vem läste en bok skriven innan första världskriget liksom? Hade inte filmen kommit hade många säkert inte vetat vem Tolkien var ens.

Fråga era vänner om dom vet att Sagan om Ringen är baserat på en bok så får ni se själva, det är nog inte alla som vet. Kanske om man är någon form av bokmal, men en modern människa nej Glad
  • Odhos
    k girl skrev 2011-04-13 20:48:55 följande:
    Odhos har trollat lite till mans i diverse trådar i forumet. Han har bland annat hävdat att citron stavas med s i en aktuell språktråd, så jag skulle tro att han mest är ute efter att provocera.
    Tror ingen här blir "provocerad" av denna diskussion. Varför skulle någon bli det?

Jag har redan förklarat i språktråden, läs den innan du kastar ur dig falska anklagelser (som dessutom strider mot regelverket).
  • Odhos
    En Åsa skrev 2011-04-13 20:54:18 följande:
    Å herregud, jag säger det igen: Allmänbildning! Jag tänkte det redan när du skrev ditt första inlägg men jag måste fråga: Du driver med oss eller hur??? Ingen vuxen människa kan väl ändå tro att första världskriget var efter 50-talet??
    Jag vet inte när boken är skriven, det var någon i tråden som sa att Tolkien skrev den innan första världskriget. Nog kan jag historia!
    vinterblomma skrev 2011-04-13 20:53:01 följande:
    Okänd innan filmen? Sa du OKÄND! Herre gud, jag hoppas verkligen att du gör dig dummare än du är för annars tycker jag riktigt synd om dig och den lilla inskränkta värld du verkar leva i.
    Ptja, det var ju först efter filmen som man såg det överallt. Jag såg då inga affischer, plastfigurer, leksaker, spel osv innan filmen kom. Så ja, boken var relativt okänd innan filmen.
  • Odhos
    Mylla skrev 2011-04-13 20:58:34 följande:
    Taskmört, tänker du inte på det stackars barnet som blir utskrattat av sina kamrater? De andra ungarna lär ju ha ett hum om detta.
    Jag försökte bara hjälpa till, var inte meningen att lura någon. Förhoppningsvis tittade TS tillbaka i tråden, hon hade trots allt rätt från början, det var Tolkien och ingen annan som kom på det här med alver Glad
  • Odhos
    ashera skrev 2011-04-13 21:07:47 följande:
    Konstigt att inte ts reagerade på inlägget, kan det verkligen finnas TVÅ personer som inte har koll på böckerna?
    Det är ju det jag försöker säga! Jag kan lova att det är MÅNGA som inte känner till böckerna. Känns lite pretto att folk försöker spela litteraturgenin här Glad
    hervor skrev 2011-04-13 21:07:49 följande:
    Odhos:

Hade boken inte varit nämnvärt populär, hade den aldrig blivit film

Fast det säger ju inte så mycket, finns säkert många okända böcker som blivit film.
  • Odhos
    ashera skrev 2011-04-13 21:12:18 följande:
    Och den personen finns i tråden
    Efter den här smutskastningen är det kanske inte så konstigt att ingen vågar erkänna att de inte kände till böckerna? Är rätt säker på att några som skrivit i tråden här inte heller visste det.
  • Odhos
    Angela70 skrev 2011-04-13 21:13:56 följande:
    Filmen var ju mycket bättre än böckerna. Jag orkade bara läsa första kapitlet, för den var så jäkla dålig!
    Ja, film är klart mycket intressantare än någon gammal dammig bok skriven för 100 år sen.
  • Odhos
    hervor skrev 2011-04-13 21:20:02 följande:
    3 filmer för ca 3 miljarder dollar? Njae...

Många har inte LÄST böckerna, nej. Men de flesta känner till dem  

Om du tycker det är att "spela litteraturgeni" att förklara att de flesta över 5 år har hört talas om Tolkien - då är du verkligen WT. 
    Pengar har knappast något med saken att göra. De flesta filmer som har varit dyra att göra har inte varit baserade på böcker. (vad jag vet)

Så nu är det plötsligt WT om man inte känner till alla böcker som skrivits de senaste 100 åren? Och såna som var ganska okända innan dom blev film? Tillåt mig le lite. Glad
  • Odhos
    Elavela87 skrev 2011-04-13 21:41:43 följande:
    Förstår du innebörden av vad "merchandising" är? Klart man inte sätter igång stora projekt innan man vet att boken säljer! 
    Med andra ord var alltså boken ganska okänd innan filmen. Är det så konstigt att man inte gör massa research på något man inte är intresserad av?

Värst vad alla här blev smarta helt plötsligt och vet massa litteraturvetenskap.
  • Odhos
    Cloudy skrev 2011-04-13 21:50:52 följande:
    Klart att den är ett troll.

Det är så kristallklart som det kan bli, har han/hon blocket er andra också eller är det bara jag?
    Men oj, bara för att jag inte har pluggat litteraturvetenskap så är jag ett troll?

Jag har inte blockat dig eller någon annan.
  • Odhos
    Cloudy skrev 2011-04-13 22:13:17 följande:
    Jag har sett de trådar du startat, det krävs inte mycket för att lägga ihop 1+1.

Och jo, det har du.
    Jaha, om du har missat något så är det inte jag som har startat tråden. Jag har startat 2 trådar på detta forum, och ingen av dom är oseriös. Har du lite svårt med matematik eller misstar du mig med någon annan?

Och NEJ jag har inte blockat någon. Jag vet inte ens hur man gör. Du verkar lite förvirrad om jag ska vara ärlig.

Ursäkta för off-topic, jag blir bara lite förargad över otrevliga och ignoranta människor.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?