• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • lilla V

Du har nog missuppfattat artikeln TS. Man måste läsa hela och inte bara rubriken.

♥ Juli 2011 ♥
  • k girl
    snorkan skrev 2011-04-01 11:14:25 följande:
    öh.....JO det är det!

Men det är ju inte normalt att endast amma en 11 månaders bebis, normalt börjar man ju med smakportioner där vid 4-6 månader....klart att man inte klarar sig på enbart bröstmjölk hur länge som helst.

Sedan var mammam vegan dessutom, bröstmjölken var väldigt näringsfattig.....stackars barn! normalt reagerar man väl på att barnet endast väger 5,7 kg och är 11 månader?!!

Detta handlar inte om att amning inte är det bästa...utan om en mamma som inte hade någon kunskap om bebisar tycker jag.....

Att någonting är normalt innebär faktiskt inte att det är bäst, eller att det inte går att göra på något annat sätt. Det finns givetvis bebisar som i princip är helammade vid ett års ålder, precis som det givetvis finns veganer som ammar utan problem.
  • Cocco
    snorkan skrev 2011-04-01 11:14:25 följande:
    öh.....JO det är det!

Men det är ju inte normalt att endast amma en 11 månaders bebis, normalt börjar man ju med smakportioner där vid 4-6 månader....klart att man inte klarar sig på enbart bröstmjölk hur länge som helst.

Sedan var mammam vegan dessutom, bröstmjölken var väldigt näringsfattig.....stackars barn! normalt reagerar man väl på att barnet endast väger 5,7 kg och är 11 månader?!!

Detta handlar inte om att amning inte är det bästa...utan om en mamma som inte hade någon kunskap om bebisar tycker jag.....

Det är ju rätt många 11 månaders bebisar som lever till största delen på bröstmjölk. I de allra flesta fall fungerar det rätt bra. I mina kretsar är det "normalt"
  • snooslove

har ej läst om de sagts något men enligt mig är amning och sunt förnuft bäst. alltså en blandning av amning och vanlig föda !. Men enbart amning har någon aldrig sagt är bra man SKA introducera barn för mer än enbart amning. :).. 

• morochmer
    snooslove skrev 2011-04-01 16:15:47 följande:
    har ej läst om de sagts något men enligt mig är amning och sunt förnuft bäst. alltså en blandning av amning och vanlig föda !. Men enbart amning har någon aldrig sagt är bra man SKA introducera barn för mer än enbart amning. :).. 
    Att man introducerar mat innebär inte per automatik att barnet äter den. Jag har helammat uppemot året och det är inte ovanligt . 
  • Helle333
    Anonym skrev 2011-03-30 16:37:00 följande:
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12807647...

Så fruktansvärt tragiskt!!!!
    Detta var två personer som åt väldigt dålig vegansk kost. Äter man en bra vegansk kost kan man mycket väl få friska barn. En av dem absolut friskaste och härligaste människorna jag någonsin träffat på växte upp med två föräldrar som levde på strikt vegansk kost och även deras dotter fick denna kost. Friskare människa får man leta efter.
    Det spelar ingen roll om man äter vegansk kost eller kött osv om man äter dålig mat som inte ger tillräckligt med vitaminer, proteiner osv.
    Och det finns säkert bra naturmetoder att hjälpa barn med bronkit men kål och lera? Det hade jag aldrig ens försökt med.
    Dessa två handlade (tror jag) i ren okunskap om vad deras dotter behövde för något.
  • Helle333
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-01 10:57:58 följande:
    Har absolut ingenting med amningen att göra. Hennes föräldrar var veganer tex. Så bröstmjölken blev näringsfattig. Äter man varierad och bra kost så är amning det absolut bästa! Skam för folk som ger ersättning av egoistiska själ.
    Bara för att man äter vegansk kost betyder inte det att den är näringsfattig. Tvårtom om man VET VAD MAN SKA ÄTA så är det inga problem. En av de friskaste människorna jag någonsin träffat på växte upp med två strikta veganska föräldrar och även deras dotter växte upp med vegansk kost och friskare och mer välmående människa få rman leta efter
  • snorkan
    Cocco skrev 2011-04-01 16:13:48 följande:
    Det är ju rätt många 11 månaders bebisar som lever till största delen på bröstmjölk. I de allra flesta fall fungerar det rätt bra. I mina kretsar är det "normalt"
    okej...själv har jag aldrig varit med om att någon helammat vid 11 månader....men nu pratar jag om just det åxå.....du skriver största delen, men man helammar inte om man till största delen ammar och låter barnet få något annat där emellan STOR skillnad

Jag snackar alltså HELAMMAR....blanda inte in något annat 
  • morochmer
    snorkan skrev 2011-04-01 17:36:26 följande:
    okej...själv har jag aldrig varit med om att någon helammat vid 11 månader....men nu pratar jag om just det åxå.....du skriver största delen, men man helammar inte om man till största delen ammar och låter barnet få något annat där emellan STOR skillnad

Jag snackar alltså HELAMMAR....blanda inte in något annat 
    är det stor skillnad på näringsintaget ifal ett bar smakar på  en sked ibland och på en vecka kanske totalt får i sig en matsked?

Vilket fall som helst så helammar många i 11 månader eller längre.
  • hejsvej

Eftersom vissa här verkar tycka att det är helt galet att helamma vid 11 månader kan jag ju avslöja att jag helammade min son i 12 månader eftersom han TOTALVGÄRADE att äta mat innan dess, hur jag än försökte! Han var dock tjock och rejäl och led verkligen inte av någon närinsbrist för den sakens skull... Jag har även en annan bekant som har haft samma problem och även där fungerade det faktiskt bra med helamning i 12 månader.

Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....