• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • Dr Mupp
    Pallas skrev 2011-04-03 09:39:22 följande:
    För många räcker det järn som finns, om mamman har bra värden. Helammade barn drabbas inte av akut järnbrist så fort de passerar 6-månadersstrecket. Mina har helammats långt över sex månader och har inte drabbats av järnbrist (kollat av läkare med blodprov).
    Och min kollades järnet på eftersom jag lider av järnbrist, bebisen gör inte det.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Plutteli
    Här och nu skrev 2011-04-03 09:34:47 följande:
    Bröstmjölk innehåller inte tillräckligt med järn efter 6 mån.
    Jo, det gör den faktiskt.
  • Dr Mupp
    Angelz skrev 2011-04-03 10:14:45 följande:
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../

Men när barnet är ungefär ett halvår gammalt behöver bröstmjölken kompletteras med annan mat för att täcka barnets energi- och näringsbehov.

Står ju klart å tydligt på Livsmedelverkets hemsida
    Men närinebhovet täcks av ca 1 msk barngröt. Det går med andra ord att amma också så länge man gör det tillräckligt ofta.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Plutteli
    Pallas skrev 2011-04-03 09:39:22 följande:
    För många räcker det järn som finns, om mamman har bra värden. Helammade barn drabbas inte av akut järnbrist så fort de passerar 6-månadersstrecket. Mina har helammats långt över sex månader och har inte drabbats av järnbrist (kollat av läkare med blodprov).
    Precis. Min dotter åt ingen mat att prata om innan hon var ett år- (En tesked mat här och där räknar jag inte som nått osm verkligen påverkade hennes hälsa på annat sätt än negativt i det fallet)
    Och det har tagit fram till nu när hon snart fyller tre för att få upp hennes matkonsumtion till några mer vettiga mängder. Hon är kärnfrisk och har alltid varit, men så fick hon amma fritt ända till hon var nästan 2 år och då slutade självmant och jag hade massor av mjölk hela tiden.
  • Plutteli
    Angelz skrev 2011-04-03 10:14:45 följande:
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../

Men när barnet är ungefär ett halvår gammalt behöver bröstmjölken kompletteras med annan mat för att täcka barnets energi- och näringsbehov.

Står ju klart å tydligt på Livsmedelverkets hemsida
    Kompletteras ja, inte ERSÄTTAS av. Dessutom handlar den kompliteringen av typ en tesked om dagen i början och en matsked om dagen lite senare och 1-2 fulla portioner mat vid 1 års ålder. Så om man istället väljer att amma oftare kan man täcka upp behovet ändå.
  • Loveeeliiie

Men i artikeln så framgår det ju att mamman var vegan och troligen ingen duktig en (det går att få i sig allt endå, men ofta behövs tillskott, som går att få som vegansk)
    Så mamman måste ju också ha haft brist på näringsämnen och troligen mått dåligt pga det
    synd att barnet fick lida för henne otänksamhet men det är ju inte amningens fel egentligen utan mammans kost.

Och visst vissa mammor äter bra och varierat men mjölken blir endå näringsfattig men då märker man det ganska snabbt på barnet, och det gjorde dom ju också här men föräldrarna ville inte inse det och ge barnet vård, har inget med själva amningen att göra utan föräldrarnas beslut.

Dom kunde ju ha gett barnet ersättning men att barnet var allergisk mot den och reagerat med att må dåligt och inte gå upp, men om föräldrarna inte söker hjälp för det så gör dom ju lika mycket fel som dom gjorde nu.

Om du vägrar ett barn vård den behöver eller inse att det finns ett problem så är ju det, det största problemet, inte själva orsaken till problemet, för det är svårt att veta orsaken alltid.

Alla kan säga att tex. fiskleverolja är jätte bra och livsnödvändigt men om jag är allergisk mot det så spelar det ingen roll hur bra det är, det är endå inte bra för just mig.

Vissa barn mår inte bra av modersmjölken av olika orsaker och vissa barn mår inte bra av ersättning, man måste anpassa och inte dra alla över en kam.

Jag anser att modersmjölk är bäst i första hand, men om det inte går, så går det inte och ersättning är det bästa då.

• Manchester
    Trollsländan skrev 2011-04-03 09:01:19 följande:
    När jag läser artikeln så tycker jag att det handlar om okunskap och inte om amning egentligen! Att se till att man äter en väl sammansatt diet eller äter vitaminer som substitut om det är något men inte kan/vill äta. Sen tror jag inte att det är så många barn som klarar sig på enbart bröstmjölk under hela första levnadsåret.
    Man kan utesluta rätt mycket ur kosten och ändå ha bra värden. Själv äter jag inte något kött alls och rätt sparsamt med fisk - högst en gång i veckan. Jag dricker inte mjölk, men använder lite mjölkprodukter i maten. Ägg äter jag dock ungefär som folk gör mest. När jag var gravid och senare ammade så var min barnmorska och BVC rätt oroliga. De kollade mina järnvärden titt som tätt, men de låg alltid bra. Sonen föddes för tidigt och var därför liten, men när amningen kom igång (han fick sondmatas i början) så gick viktkurva i stort sett rakt upp och alla hans värden låg jättebra. Jag behövde aldrig ta några järntabletter, extra vitaminer eller andra tillskott.

Är man strikt vegan krävs en del kunskap, men är man bara beredd att läsa på lite så brukar man kunna få i sig allt man behöver. Och fakstiskt också allt som behövs för att amma ett barn. Möjligen kan man ta något tillskott under amningen, men det måste ju en del köttätande mammor också göra.
  • Angelz
    Plutteli skrev 2011-04-03 11:10:17 följande:
    Kompletteras ja, inte ERSÄTTAS av. Dessutom handlar den kompliteringen av typ en tesked om dagen i början och en matsked om dagen lite senare och 1-2 fulla portioner mat vid 1 års ålder. Så om man istället väljer att amma oftare kan man täcka upp behovet ändå.
    jag har väl inte sagt något om att det ska Ersättas, jag skrev ju kompleteras! kanske du blandar ihop mig med nån annan?
  • Plutteli
    Angelz skrev 2011-04-03 15:59:02 följande:
    jag har väl inte sagt något om att det ska Ersättas, jag skrev ju kompleteras! kanske du blandar ihop mig med nån annan?
    Nja, jag drog väll lite generella växlar utifrån trådens riktning så att säga. Det är ju oerhört många som hävdar att amningen måste böra ersättas av fast föda, minst en portion om dagen för att barnet ska överleva. När du då lägger in din länk på det sätt du gjorde tolkade jag det (felaktigt som det verkar) som att du håler med om det och att det enligt dig står "svart på vitt" på socialstyrelsen att amningen måste börja ersättas av fast föda.
     Ber om ursäkt för mina förhastade slutsatser, har bara läst lite för mycket ala "amning fyller ingen funktion efter 6 månader" propaganda.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....