Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12807647.abSå fruktansvärt tragiskt!!!!
Jag anser att jag "helammar" min son som snart är 13 månader. han vägrar all annan föda!! och vi har verkligen försökt med ALLT! tom. "svält" han genom att vägra amning men erbjudit annan man, men nej han vill inte!
och han lider inte av näringsbrist!! så de är inte själva åldern och amningen som är fel i artikeln utan just mjölken!
Det är inte amning i sig som dödade barnet. Det är föräldrarnas totala okunnighet. Modern var antagligen själv undernärd och hennes mjölk helt fri från näring. Inte undra på att barnet inte okade i vikt.
Min mor blev själv helammad tills hon var 11 månadr och hon var välnärd och fullviktig. Jag helammade min dotter tills hon var 9 månade och hon strålade av hälsa. Självfallet beror det på om modern äter tillräckligt och varierat. En ammande mor måste äta ordentligt. man måste också fatta att det är nåt fel på ens metoder när barn inte ökar i vikt som de ska.
Det är många fler barn som dött av felaktigt blandad ersättning, i orent vatten dessutom. Föräldrarna har vanvårdat sitt barn, inte följt läkares råd. Därför dog barnet.
Ett 11 månader gammalt barn kan väga knappt 6 kg utan att vanvårdas av sina föräldrar.
Det är möjligt för ett barn att helammas vid 11 månaders ålder utan att bli undernärt.
Man kan äta vegankost utan att få dålig bröstmjölk.
Men den samlade bilden som ges av hur detta barnet hade det, den låga vikten i kombination med sjukdomen och att sjukvården ville behandla visar tydligt att föräldrarna av någon anledning inte insett situationens allvar. Kanske hade de svårt att se samband, kanske svårt att tolka information, kanske p g a nån form av funktionshinder. Kanske var de "helt enkelt" nonchalanta. Kanske led de av nån form av munchhausen-syndrom. Kanske var de helt enkelt "idioter". Det kan vi bara spekulera i... Det enda som är helt säkert är att de brustit i sin föräldraroll, av någon anledning. Tragiskt är det hur som helst... men det finns ingen anledning att p g a detta fall döma ut veganer som grupp, eller långtidshelammande som grupp.