• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • Ypsilon

Jag har bara läst lite i början men tyckte det var bra att lägga in lite fler källor till den diskussion som infinner sig angående rekommendationerna. Rekommendationer som för övrigt är från 2003, alltså åtta år gamla!

"Maten under första levnadsåret

Under första levnadsåret är bröstmjölk, alternativt modersmjölksersättning eller välling, den viktigaste näringskällan. Första halvåret ger bröstmjölken och/eller modersmjölksersättningen all den näring barnet behöver.

Därefter behöver barnet tilläggskost för att täcka behovet av vissa näringsämnen som till exempel järn. Långsam introduktion av smakportioner av olika livsmedel rekommenderas därför från cirka sex månaders ålder."

Under första levnadsåret är bröstmjölk, alternativt modersmjölksersättning eller välling, den viktigaste näringskällan. Första halvåret ger bröstmjölken och/eller modersmjölksersättningen all den näring barnet behöver.

Därefter behöver barnet tilläggskost för att täcka behovet av vissa näringsämnen som till exempel järn. Långsam introduktion av smakportioner av olika livsmedel rekommenderas därför från cirka sex månaders ålder."

Taget från http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/ammande/Maten-under-forsta-levnadsaret/
    Att enbart kolla på rekommenationer som ska täcka hela världen med alla olika levnadsförhållanden verkar lite trångsynt måste jag säga. Rekommendationer som för övrigt är från 2003, alltså åtta år gamla.

Dessutom kan det vara intressant att läsa sveriges svar på WHO:s rekommendationer:
    http://www.lakartidningen.se/old/content_0419/pdf/1733_1734.pdf

• FruMadde4barnTätt

ja det är fel på¨föräldrarna, hur kan man behandla sitt lilla barn så?
    stackars flicka, vad hon måste skrikit och varit ledsen mycket som inte fick någon näringsriktig mat och stackarn som inte fick någon behandling mot bronkit.
    Att de verkligen fick lov att göra så här??? konstigt?  jag menar en läkare tittade på henne när hon var 9 månader och lät föräldrarna fortsätta behandla flickan såhär???
    borde inte bara det polisanmälas?

• infragilis
    Ypsilon skrev 2011-03-31 16:14:45 följande:
    Jag har bara läst lite i början men tyckte det var bra att lägga in lite fler källor till den diskussion som infinner sig angående rekommendationerna. Rekommendationer som för övrigt är från 2003, alltså åtta år gamla!

Taget från www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/a.../
    Att enbart kolla på rekommenationer som ska täcka hela världen med alla olika levnadsförhållanden verkar lite trångsynt måste jag säga. Rekommendationer som för övrigt är från 2003, alltså åtta år gamla.

Dessutom kan det vara intressant att läsa sveriges svar på WHO:s rekommendationer:
    www.lakartidningen.se/old/content_0419/pdf/17...

Det har ju inte tillkommit studier eller någon översikt av befintliga studier sedan dess. Vilken poäng försöker du göra genom att upprepande skriva att rekommendationen tillkom 2003?
  • Emmel

Jag förstår inte vad du menar TS. I Sverige rekommenderas att barnen börjar äta mat samtidigt som man ammar, från 6 månaders ålder. Det är självklart att man inte enbart kan leva på mjölk när man är äldre än så...
    Vad menar du med amning är inte alltid bäst? Jo, det är det, men i rätt omfattning, anser jag.

Du skulle inte heller överleva om du bara drack mjölk flera månader.

• Emmel
    lindalake skrev 2011-03-31 15:23:36 följande:

Tur att sånt inte kan hända i Sverige. om man nu inte vägrar att gå på BVC osv. och är helt blåst.

Att starta en tråd och säga att amning inte är det bästa och länka till den artikeln är också bra dumt. Det säger väl inget om amning är bra eller inte. flickan hade förmodligen inte överlevt iaf med så korkade föräldrar.

Precis
  • infragilis
    Emmel skrev 2011-03-31 16:21:18 följande:

Jag förstår inte vad du menar TS. I Sverige rekommenderas att barnen börjar äta mat samtidigt som man ammar, från 6 månaders ålder. Det är självklart att man inte enbart kan leva på mjölk när man är äldre än så...
    Vad menar du med amning är inte alltid bäst? Jo, det är det, men i rätt omfattning, anser jag.

Du skulle inte heller överleva om du bara drack mjölk flera månader.

Jag kunde inte låta bli: Jodå, det går att leva på bara mjölk i många månader. Lägg till bananer och du kan leva på det i minst ett år.
  • Ypsilon
    infragilis skrev 2011-03-31 16:18:29 följande:
    Det har ju inte tillkommit studier eller någon översikt av befintliga studier sedan dess. Vilken poäng försöker du göra genom att upprepande skriva att rekommendationen tillkom 2003?
    Vad jag försöker säga är att man kanske kan kolla några fler källor än bara EN som är VÄRLDSOMFATTANDE och se om det finns mer relevanta för våra levnadsförhållanden. Att sedan föra diskussion där man itne ens ifrågasätter är trångsynt.

Är du ute efter att hitta EN mening som inte passar för att försöka göra hela inlägget irrelevant? Det var kanske inte meningen att få med det två gånger i mitt inlägg.
  • GulTussilago

Jag tror absolut att amning är klart överlägset konstgjorda ersättningar!
    (fast visst funkar inte amning för alla! Men man bör uppmuntra, men inte tvinga, mammor att amma sina barn tycker jag!)

Hur  kommer man fram till att amning skulle vara skadligt genom att läsa artikeln?
    Naturligtvis klarar sej inte ett barn hur länge som helst på bara bröstmjölk! Speciellt inte om mamman är vegan!
    Men det hade nog inte varit någon större skillnad om barnet fått klara sig på bara ersättning heller..

• GulTussilago
    GulTussilago skrev 2011-03-31 16:25:45 följande:
    Jag tror absolut att amning är klart överlägset konstgjorda ersättningar!
    (fast visst funkar inte amning för alla! Men man bör uppmuntra, men inte tvinga, mammor att amma sina barn tycker jag!)

Hur  kommer man fram till att amning skulle vara skadligt genom att läsa artikeln?
    Naturligtvis klarar sej inte ett barn hur länge som helst på bara bröstmjölk! Speciellt inte om mamman är vegan!
    Men det hade nog inte varit någon större skillnad om barnet fått klara sig på bara ersättning heller..
    det ska stå 'bröstmjölk' istället för 'amning' i första meningen..
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....