• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • Kotte Grön
    Pallas skrev 2011-03-31 12:35:48 följande:
    "Misstaget" i det här fallet ser jag varken som beslutet att vara vegan utan att läsa på, eller att helamma så länge, utan att föräldrarna, istället för att ställa sig under läkarvård när bristerna uppdagades, började hålla på med en massa hokus pokus.
    Håller helt och hållet med!
  • Suneboll
    instinkt skrev 2011-03-31 12:31:35 följande:
    Att glömma D-vitamindropparna en dag eller att slänga picknikpåsen istället för soppåsen är ett misstag. Att välja vara vegan utan att läsa på om näringslära är inte ett misstag, det är dumheter. Då är man korkad på riktigt. Varför du väljer att försvara föräldrarna och påstår att vanvård, ett medvetet val som uteslutande av kött i kosten är och påstår att det är ett misstag att barnet dör är mig en gåta.
    Man dör inte av att vara vegan. barnet måste ha varit sjukt på ngt vis, vilket det oxå stod, bronkit o B12 brist etc. Bronkit är en kraftig infektion orsakad av bakterier som obehandlad är dödlig. B12 produceras i tarmen o vid brist får man nevrologiska skador.
    Detta ahndlar knappast om kosten som föräldrarna äter el om hur mkt bröstmjölk barnet ätit utan om ngt helt annat. fy för så dålig o vinklande journalistik :0(
  • SötFlöt

Amning är väl visst bäst men det finns ju en del faktorer som man måste ta hänsyn till, t ex har man tillräckligt med bröstmjölk, hur gammal är bebisen och om man kontrollerar sitt barn på BVC regelbundet.

Nu gjorde ju inte dessa flumföräldrar det. Dessutom har jag svårt att tro att någon normal mamma enbart ammar sitt barn på 11 månader...Uppbarligen är det ju fel på dessa föräldrar. Dom fattade väl inte bättre och man får hoppas att dom får sitta i fängelse.

Tack och hej

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Lillkrabat 110409 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • SötFlöt
    MalinEddie skrev 2011-03-31 12:17:11 följande:
    Ser du detta som ett misstag? Det handlar ju om medveten vanvård.
    Jag håller med! man måste vara psykiskt efter för att göra ett sådant "misstag"
  • SötFlöt
    Suneboll skrev 2011-03-31 12:37:46 följande:
    Man dör inte av att vara vegan. barnet måste ha varit sjukt på ngt vis, vilket det oxå stod, bronkit o B12 brist etc. Bronkit är en kraftig infektion orsakad av bakterier som obehandlad är dödlig. B12 produceras i tarmen o vid brist får man nevrologiska skador.
    Detta ahndlar knappast om kosten som föräldrarna äter el om hur mkt bröstmjölk barnet ätit utan om ngt helt annat. fy för så dålig o vinklande journalistik :0(
    Hade föräldrarna tagit sitt barn till BVC eller läkare så hade ju barnet inte dött med andra ord så i vilket fall är det föräldrarnas fel fel fel fel fel
  • mariakall

Artikeln handlar ju inte om ifall amning i sig är bra eller dåligt som föda för en 11-månaders. Bara att det stackars barnet hade idioter till föräldrar.

Min dotter är  9.5 månader och hon lever fortfarande på bröstmjölk. Hon får en liten, liten (1-2 msk) matportion om dagen när vi äter middag. Men det är mest för att hon ska få öva på att ätandet så hon kan det den dag då min mjölk inte längre är tillräcklig för henne. Inte för att den fasta födan skall vara någon stor del av näringsintaget. Hon väger ca 8.5 kg och har följt sina tillväxtkurvor perfekt sedan födseln.

Jag är stolt över att fortfarande föda mitt barn huvudsakligen med bröstmjölk vid den åldern, men jag måste säga att jag tyvärr känner mig ganska ensam om det.

* * * Lill-Skruttan 100618 * * *
  • Här och nu
    SötFlöt skrev 2011-03-31 12:39:29 följande:
    Jag håller med! man måste vara psykiskt efter för att göra ett sådant "misstag"
    Eller förblindad av fanatism.
  • Här och nu
    Återigen dog barnet av näringsbrist.
  • Här och nu
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-31 12:24:51 följande:
    Jag har aldrig dödat ett barn e du dum nu eller ?
    Varför jag försvara ??
    Nej det gör jag inte men jag är mamma själv.
    Misstag gör alla,men inte så grova.
  • instinkt
    Jag har aldrig påstått att man dör av att vara vegan, men om man inte äter alla näringsämnen man behöver blir man sjuk. Är kroppen försvagad så drabbas den hårdare och lättare av infektioner. Det spelar då ingen roll vilken kost man äter om man inte får i sig alla näringsämnen. Äter man varierat så ökar chansen för att man får i sig det man behöver utan att man behöver vara påläst, utesluter man något utan att ersätta det med något annat som innehåller samma näringsämnen börjar kroppen faktiskt att brytas ner. Att en vegan lider av kobalamin brist är inte ovanligt och är ofta ett resultat av att personen inte är tillräckligt påläst.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....