Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12807647.abSå fruktansvärt tragiskt!!!!
även om amning är det bästa för barnet så får man ju ha lite sunt förnuft. Att det inte räcker med att enbart amma hur länge som hellst har väll ändå inte med om bröstmjölk är det bästa för barnet att göra eller inte?
Det är ju som att säga att amning är skit för att barnet kan dö om den ammade mamman knarkar...
Den som säger att bröstmjölk räcker som föda om de ges tillräckligt oftast har fel. Så är det inte hos alla. Bröstmjölk är inte det bästa alternativet för alla barn. De är från individ till individ. Jag tex amade till 9 mån men va tvungen att komplitera för den räckte inte och jag ammade ändå nästan hela tiden. Den räckte inte. Mitt barn gick inte upp tillräckligt och fick inte i sig alla vitaminer. Så jag va tvungen att ge henne gröt och välling och annan mat men jag fortsatte amma med.
De handlar om att inte vara korkad. Man kan inte tro att bara bröstmjölk ska räcka för de gör de inte alltid. Man kan inte lyssna på någon annan utan bara på sig själv och sköterskorna. Ser man att ens barn inte går upp tillräckligt så kanske man ska göra allt för att komplettera med annan mat.
Sen vet jag att vissa barn har gått upp i vikt men haft väldigt lågt järn värde och näringsbrister och fått komplettera med annan mat för de. Och sånt ser man ju inte så jag anser kan man så kan man amma men kanske försöka byta ut ett mål till mat eller gröt/välling. För att vara på säkra sidan.
Amning är inte alltid bästa alternativet , men visst vet man 100 procent säkert att min bröstmjölk e tipp topp så då kan man ju hel amma men de finns mängder med kvinnor vars bröstmjölk inte räcker till egentligen till ett barn. :)..
Nee de hade jag inte i början för mkt mjölk. utan då va de nog lagom lite mindre. men den blev mer rejäl sen. efter att jag fick börja amma mer. Men nu är hon ju 2 1/2. Jag fick ju börja med gröt till henne tidigt och då började hon gå upp mer.. Men jag ammade ändå tills hon va 9 -10 mån för hon ville inte ta flaska så de va gröt å vanlig mat :)..
Haha ja exakt :D.
Ja måste säga att jag älskar denna åldern :)..
Jaa exakt. jo min bvc sa att jag skulle göra de men hjälpte inte så mkt, min mjölk va helt enkelt skit :).. Så blir de ibland men tur att de löste sig med ditt, e så frustrerande att ens mjölk inte räcker till.. Hoppas att den gör de till nästa när de nu blir :)..
Vegankost är inte särskilt nyttigt för någon. Saxar ur en uppräkning av riskgrupper, B12-brist: "Strikta veganer. Biologiskt tillgängligt B12 förekommer ej i vegankost. Barn till kvinnor med otillräckliga B12-depåer (oavsett orsak) kan födas med eller utveckla B12?brist under första levnadsåret ? bröstmjölken innehåller här mycket små mängder B12. Obs! Modern själv uppvisar inte alltid klinisk B12?brist!" Väljer man ändå att äta veganskt så är det nödvändigt med tillskott. Det B12 som finns i vissa vegetabilier kan inte kroppen tillgodogöra sig. Det är föräldrars skyldighet att ta reda på vad se utsätter sina barn för. Manlig infertilitet är en annan följd av B12-brist.