• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • Här och nu
    lokisse skrev 2011-04-02 23:46:49 följande:
    klart att det kan finnas det. det räcker att man inte vill ge bröstmjölk.
    men det blir inte fel fel fel för att man inte ger sitt barn nagot annat än b-mjölk första aret heller
    De flesta barn klarar sig inte på bröstmjölk ett helt år.
  • Trollsländan

När jag läser artikeln så tycker jag att det handlar om okunskap och inte om amning egentligen! Att se till att man äter en väl sammansatt diet eller äter vitaminer som substitut om det är något men inte kan/vill äta. Sen tror jag inte att det är så många barn som klarar sig på enbart bröstmjölk under hela första levnadsåret.

• Dr Mupp
    Här och nu skrev 2011-04-03 08:51:47 följande:
    De flesta barn klarar sig inte på bröstmjölk ett helt år.
    Jo det gör dem så länge de ammas tillräckligt ofta.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Här och nu
    Dr Mupp skrev 2011-04-03 09:01:40 följande:
    Jo det gör dem så länge de ammas tillräckligt ofta.
    Nej.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-04-03 09:22:22 följande:
    Nej.
    Järn måste bla.tillsättas efter 6 mån.
  • Dr Mupp
    Här och nu skrev 2011-04-03 09:22:50 följande:
    Nej, faktiskt oftast inte. Det öär inet så att järnet helt automatiskt tar slut vid 6 månader. I vilket fall som helst är det ju sällan folk börjar ge järnrika livsmedel till sina 6 månaders utan det är ju rotfrukter och gröt. Inget av dem innehåller särskilt mycket järn och även om det finns tillsatt i gröten så är det icke-hemjärn som korpppen tar upp väldigt dåligt. Om bebisar skulle automatiskt beghöva järntillskott direkt efter 6 månaders dagen skulle de flesta lida av järnbrist eftersom kött sällan står på menyn som det första livsmedlen.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Pallas
    Här och nu skrev 2011-04-03 09:22:50 följande:
    Om barnet får järnbrist, ja. Det är inte alls säkert. Kollas enkelt med ett litet stick i fingret om man är orolig.
  • Här och nu
    Pallas skrev 2011-04-03 09:30:26 följande:
    Om barnet får järnbrist, ja. Det är inte alls säkert. Kollas enkelt med ett litet stick i fingret om man är orolig.
    Bröstmjölk innehåller inte tillräckligt med järn efter 6 mån.
  • Här och nu
    Dr Mupp skrev 2011-04-03 09:27:34 följande:
    Nej, faktiskt oftast inte. Det öär inet så att järnet helt automatiskt tar slut vid 6 månader. I vilket fall som helst är det ju sällan folk börjar ge järnrika livsmedel till sina 6 månaders utan det är ju rotfrukter och gröt. Inget av dem innehåller särskilt mycket järn och även om det finns tillsatt i gröten så är det icke-hemjärn som korpppen tar upp väldigt dåligt. Om bebisar skulle automatiskt beghöva järntillskott direkt efter 6 månaders dagen skulle de flesta lida av järnbrist eftersom kött sällan står på menyn som det första livsmedlen.
    Puré o gröt är järnberikade, som räcker. Finns järn i mycket mer än kött. Läs på!
  • Pallas
    Här och nu skrev 2011-04-03 09:34:47 följande:
    Bröstmjölk innehåller inte tillräckligt med järn efter 6 mån.
    För många räcker det järn som finns, om mamman har bra värden. Helammade barn drabbas inte av akut järnbrist så fort de passerar 6-månadersstrecket. Mina har helammats långt över sex månader och har inte drabbats av järnbrist (kollat av läkare med blodprov).
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....