• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • snorkan

rekomendationerna är ju att man börjar lite smått med smakportioner tidigare än 11 mån, sen behöver man ju inte börja vid 4.

sen behöver man ju inte börja alls om man nu ska tjura på med bröstmjölk hur länge som helst om man nu tror att DET är det bästa, men sunt förnuft tycker jag säger att man inte kör enbart bröstmjölk efter ett år.

men vill barnet inte äta annat, så är det ju klart att man erbjuder det den äter.

• Pallas

Men alltså, bröstmjölken blir inte näringsfattig för att mamman är vegan. Så funkar det inte. Däremot kan det finnas andra faktorer som påverkar, till exempel amningsfrekvens, eventuella allergier och intoleranser osv.

• Cocco
    snorkan skrev 2011-04-01 18:16:27 följande:
    rekomendationerna är ju att man börjar lite smått med smakportioner tidigare än 11 mån, sen behöver man ju inte börja vid 4.

sen behöver man ju inte börja alls om man nu ska tjura på med bröstmjölk hur länge som helst om man nu tror att DET är det bästa, men sunt förnuft tycker jag säger att man inte kör enbart bröstmjölk efter ett år.

men vill barnet inte äta annat, så är det ju klart att man erbjuder det den äter.

Barnen jag pratade om har erbjudits mat men helt enkelt vägrat äta särskilt mycket. Man kan inte och bör inte tvinga barn att äta.
  • snorkan
    Cocco skrev 2011-04-01 22:17:17 följande:
    Barnen jag pratade om har erbjudits mat men helt enkelt vägrat äta särskilt mycket. Man kan inte och bör inte tvinga barn att äta.
    Nej absolut det håller jag med om, men att välja att inte ens försöka ge barnet mat då det börjar att närma sig året tycker jag är fel fel fel.

• 3 barns mamma84
    snorkan skrev 2011-04-01 18:16:27 följande:

vid 6 månader
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3barnsmor

man behöver väl inte börja vid sex månader heller.. finns barn som inte vill äta annat än just bröstmjölk. så länge barnet mår bra så är det inga problem

• snorkan
    3barnsmor skrev 2011-04-02 08:31:32 följande:
    man behöver väl inte börja vid sex månader heller.. finns barn som inte vill äta annat än just bröstmjölk. så länge barnet mår bra så är det inga problem
    nej det är just det....så länge barnet mår bra, vissa föräldrar verkar ju uppenbarligen inte vara kompitent att avgöra om barnet kan enbart hålla sig till bröstmjölk.

rekomendationen är att börja vid 6 mån, vissa börjar tidigare, och vissa andra börjar senare än 6 mån, om man VET vad man håller på med så kvittar det väl om man börjar med mat vid 4 eller 9 månaders ålder.

men av artikeln att dömma så har ju inte alla den kompitenesen tyvärr. 
  • Friedegard
    Jennie med ie skrev 2011-03-31 23:16:14 följande:
    Ett 11 månader gammalt barn kan väga knappt 6 kg utan att vanvårdas av sina föräldrar.
    Det är möjligt för ett barn att helammas vid 11 månaders ålder utan att bli undernärt.
    Man kan äta vegankost utan att få dålig bröstmjölk.

Men den samlade bilden som ges av hur detta barnet hade det, den låga vikten i kombination med sjukdomen och att sjukvården ville behandla visar tydligt att föräldrarna av någon anledning inte insett situationens allvar. Kanske hade de svårt att se samband, kanske svårt att tolka information, kanske p g a nån form av funktionshinder. Kanske var de "helt enkelt" nonchalanta. Kanske led de av nån form av munchhausen-syndrom. Kanske var de helt enkelt "idioter". Det kan vi bara spekulera i... Det enda som är helt säkert är att de brustit i sin föräldraroll, av någon anledning. Tragiskt är det hur som helst... men det finns ingen anledning att p g a detta fall döma ut veganer som grupp, eller långtidshelammande som grupp.
    ...och detta skulle ju kunna avsluta hela diskussionen. Men av någon anledning så tror jag inte att det kommer att göra det.
  • Angelz

efter 6 månader sa min bvc sköterska att jag inte längre fick räkna amningen som ett mål mat. (ammade till 11 mån)  sen vet inte jag "vem som har rätt" men jag litar på henne och efter att jag började komplettera med mat då så gick han även upp mer som han skulle! 

• lokisse
    snorkan skrev 2011-04-02 00:13:08 följande:
    Nej absolut det håller jag med om, men att välja att inte ens försöka ge barnet mat då det börjar att närma sig året tycker jag är fel fel fel.

men det är bara nagot du tycker. nagon anledning finns det inte att ge sina barn nagot annat än b-mjölk det första aret.
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....