Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12807647.abSå fruktansvärt tragiskt!!!!
rekomendationerna är ju att man börjar lite smått med smakportioner tidigare än 11 mån, sen behöver man ju inte börja vid 4.
sen behöver man ju inte börja alls om man nu ska tjura på med bröstmjölk hur länge som helst om man nu tror att DET är det bästa, men sunt förnuft tycker jag säger att man inte kör enbart bröstmjölk efter ett år.
men vill barnet inte äta annat, så är det ju klart att man erbjuder det den äter.
Men alltså, bröstmjölken blir inte näringsfattig för att mamman är vegan. Så funkar det inte. Däremot kan det finnas andra faktorer som påverkar, till exempel amningsfrekvens, eventuella allergier och intoleranser osv.
man behöver väl inte börja vid sex månader heller.. finns barn som inte vill äta annat än just bröstmjölk. så länge barnet mår bra så är det inga problem
efter 6 månader sa min bvc sköterska att jag inte längre fick räkna amningen som ett mål mat. (ammade till 11 mån) sen vet inte jag "vem som har rätt" men jag litar på henne och efter att jag började komplettera med mat då så gick han även upp mer som han skulle!