• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • snorkan
    lokisse skrev 2011-04-02 23:24:16 följande:
    men det är bara nagot du tycker. nagon anledning finns det inte att ge sina barn nagot annat än b-mjölk det första aret.
    ja jag tycker det....detta är ju ett diskussionsforum....där man.....tycker saker Förvånad

och det KAN finnas anledning att ge barnet annat än bröstmjölk.....det är väl ganska uppenbart, läs bara artikeln!
  • infragilis
    snorkan skrev 2011-04-02 23:39:10 följande:
    ja jag tycker det....detta är ju ett diskussionsforum....där man.....tycker saker Förvånad

och det KAN finnas anledning att ge barnet annat än bröstmjölk.....det är väl ganska uppenbart, läs bara artikeln!
    Om du använder artikeln som argument för din sak har du nog inte förstått vad du läst.
  • infragilis
    Angelz skrev 2011-04-02 23:07:23 följande:

efter 6 månader sa min bvc sköterska att jag inte längre fick räkna amningen som ett mål mat. (ammade till 11 mån)  sen vet inte jag "vem som har rätt" men jag litar på henne och efter att jag började komplettera med mat då så gick han även upp mer som han skulle! 

Konstiga saker de säger på BVC. Man kan ju undra vart kompetensen tagit vägen.
  • snorkan
    infragilis skrev 2011-04-02 23:42:40 följande:
    Om du använder artikeln som argument för din sak har du nog inte förstått vad du läst.
    infragilis skrev 2011-04-02 23:42:40 följande:
    hur menar du då?

• lokisse
    snorkan skrev 2011-04-02 23:39:10 följande:

klart att det kan finnas det. det räcker att man inte vill ge bröstmjölk.
    men det blir inte fel fel fel för att man inte ger sitt barn nagot annat än b-mjölk första aret heller
    Nej det tror jag inte!
  • snorkan
    lokisse skrev 2011-04-02 23:46:49 följande:
    klart att det kan finnas det. det räcker att man inte vill ge bröstmjölk.
    men det blir inte fel fel fel för att man inte ger sitt barn nagot annat än b-mjölk första aret heller
    Nej det påstår jag inte heller, men för VISSA kan det bli fel, som mamman i tidningsartikeln tex....det gick ju inget vidare.

sen finns det ju andra mammor som ammar sina barn och dom inte riktigt går upp i vikt som dom ska, kompliterar med mat och det ändras.

sen har vi vissa som ammar helt, länge och det funkar, det ÄR olika från person till person.

säger inget annat. 
  • lokisse
    snorkan skrev 2011-04-02 23:50:39 följande:
    Nej det påstår jag inte heller, men för VISSA kan det bli fel, som mamman i tidningsartikeln tex....det gick ju inget vidare.

sen finns det ju andra mammor som ammar sina barn och dom inte riktigt går upp i vikt som dom ska, kompliterar med mat och det ändras.

sen har vi vissa som ammar helt, länge och det funkar, det ÄR olika från person till person.

säger inget annat. 
    fast det finns lika ju dom som har ihjäl sin barn genom att införa mat förtidigt med.
    Nej det tror jag inte!
  • Manchester

Att använda den artikeln som argument mot amning är ungefär lika intelligent som att använda en artikel jag läste för några år sedan som argument för amning. Den gången handlade det om ett barn som fick svåra hjärnsskador pga näringsbrist efter att sedan födseln ha matats med mosad banan och avocado utspätt med vatten. Föräldrarna var veganer, mycket unga, misstrodde auktoriteter (samt var nog rätt korkade, men det stod inte i artikeln). Tyvärr kommer det alltid att finnas människor som inte är i stånd att ta hand om sina barn. Särskilt när det handlar om spädbarn händer det att det hinner gå för långt innan det upptäcks. Det är djupt tragiskt, men bevisar inget annat än att den som klarar att göra ett barn inte nödvändigtvis är kapabel att ta hand om det.

• KlasStures mamma

artikeln är ett extrem fall och man kan inte dra några slutsatser utifrån den. Men ett barn ska ju börja smaka annan mat innan året. sen om det är redo för hela måltider innan dess är ju en annan femma och olika från barn till barn. Om de ammar eller tar flaska så äter hela måltider av annan mat vid olika ålder. Men att förneka dem att smaka är anser jag vara fel. precis lika fel som att göra ALLT för att få till amningen. oavsett barnets och mammans hälsa....

• Här och nu
    lokisse skrev 2011-04-02 23:55:25 följande:
    fast det finns lika ju dom som har ihjäl sin barn genom att införa mat förtidigt med.
    Om de tvingar barnet att leva på mat som inte ger näring ja o det gav inte denna mammas bröstmjölk heller.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....