Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12807647.abSå fruktansvärt tragiskt!!!!
efter 6 månader sa min bvc sköterska att jag inte längre fick räkna amningen som ett mål mat. (ammade till 11 mån) sen vet inte jag "vem som har rätt" men jag litar på henne och efter att jag började komplettera med mat då så gick han även upp mer som han skulle!
Att använda den artikeln som argument mot amning är ungefär lika intelligent som att använda en artikel jag läste för några år sedan som argument för amning. Den gången handlade det om ett barn som fick svåra hjärnsskador pga näringsbrist efter att sedan födseln ha matats med mosad banan och avocado utspätt med vatten. Föräldrarna var veganer, mycket unga, misstrodde auktoriteter (samt var nog rätt korkade, men det stod inte i artikeln). Tyvärr kommer det alltid att finnas människor som inte är i stånd att ta hand om sina barn. Särskilt när det handlar om spädbarn händer det att det hinner gå för långt innan det upptäcks. Det är djupt tragiskt, men bevisar inget annat än att den som klarar att göra ett barn inte nödvändigtvis är kapabel att ta hand om det.
artikeln är ett extrem fall och man kan inte dra några slutsatser utifrån den. Men ett barn ska ju börja smaka annan mat innan året. sen om det är redo för hela måltider innan dess är ju en annan femma och olika från barn till barn. Om de ammar eller tar flaska så äter hela måltider av annan mat vid olika ålder. Men att förneka dem att smaka är anser jag vara fel. precis lika fel som att göra ALLT för att få till amningen. oavsett barnets och mammans hälsa....