• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • morochmer

Nu var det ju inte amningen det var fel på utan föräldrarnas förmåga att sköta ett barn. Men allt går att vrida och vända på så det blir intressnata artiklar i skavllerpressen,.

Tragisk händelse. Barn dör och skadas hela tiden pga av oförmåga från föräldrar.

• EMs mamma
    Monna skrev 2011-04-01 08:23:20 följande:
    Men artikeln har väl ingenting med amning att göra, TS, hur lyckas du dra den slutsatsen???

Den handlar ju snarare om brist på läkaruppsikt i form av bvc (vet inte hur det fungerar i Frankrike men borde väl erbjudas ungefär som här tror jag?)
    Behöver du läkare för att konstatera om ditt barn går upp i vikt och ser pigg och frisk ut? BVC (sköterska, inte läkare på de vanliga kontrollerna) är frivilligt och ofta tramsigt. Bebisen hade till och medi detta fall  träffat läkare som inte tvångsinla bebisen.....
    Emmia 060730 Mayha 090213 Mina små älsklingar
  • Plutteli
    sabinaa skrev 2011-04-01 08:01:39 följande:
    Oerhört tragiskt faktiskt. Så hemskt att sen sån liten ska behöva dö av en sån skitsak. Var det ingen som såg något? Barnet måste ju ha mått dåligt?

Jag har inte ammat mina två barn och jag HATAR när folk säger att ammning är bäst för barnet. Mina barn mår prima fast att dom fick flaskan ända från början.

En vännina som fick barn samma dag som mig ammade sin son och han har var sjuk i stort sett hela tiden dom första åren. Allt från vattkopper till mul och klövsjukan(!!!!) sån otur den lille grabben haft. Jag som bara gett flaskan till mina barn har haft maginfluensa en gång.

Jag funderar på att försöka amma mitt tredje barn men min man vill dock inte eftersom att han vill hjälpa till om nätterna.
    Ja det är tragiskt att ett barn dör pga vanvård, dock tycker jag artikeln borde ha fokuserat på det märkliga system som tillät föräldrarna att ta hem sitt barn trots att hon hade bronkit för att behandla henne med kål och lera! Det är inte amningen det är fel på, det är föräldrarnas inställning till mat och sjukvård och sjukvårdens inställning till föräldrarnas rätt att bestämma över sitt barn in absurdum.

Sen är det lite faschinerande att så många verkar ha svår att fatta statistik kring amning och ersättning vad gäller sjudomar. Barn som ammar är statistiskt friskare och har färre allergier, mindre astma och betydligt mindre problem med öron och halsinfektioner än barn som inte ammas. MEN detta gäller på en populationsnivå när man undersökt tusentals barn! På individinnivå varierar det enormt! Vissa barn som ammas är kärnfriska, andra som ammas är det inte. Det man inte vet är ju om barnet som ammas och ofta är sjuk hade varit sjukare om det inte ammats, eller om barnet som är jättelite sjukt som får ersättning hade varit ännu mindre sjukt om det ammats, osv. Statistik generalliserar och generellt är det bästa för ett barn att få bröstmjölk, via bröst eller via flaska.
  • Plutteli
    EMs mamma skrev 2011-04-01 09:28:36 följande:
    Behöver du läkare för att konstatera om ditt barn går upp i vikt och ser pigg och frisk ut? BVC (sköterska, inte läkare på de vanliga kontrollerna) är frivilligt och ofta tramsigt. Bebisen hade till och medi detta fall  träffat läkare som inte tvångsinla bebisen.....
    Det är ju det som är felet! Bebisen hade bronkit och lades inte in utan föräldrarna fick åka hem för att självmedicinera bebisen med lera!
  • Monna
    EMs mamma skrev 2011-04-01 09:28:36 följande:
    Jag förutsätter att om man väljer att inte ta sitt barn till bvc i Sverige så är det för att man själv faktiskt har hjärna nog att ta hand om sitt eget barn och kan sköta detta själv, det är verkligen inget tvång utan en förmån vi har - men i det här fallet var föräldrarna uppenbarligen lite bakom flötet och hade behövt att någon ANNAN såg vad som pågick. Och om det var så att läkare faktiskt hade träffat barnet och inte reagerat på vikten, så gör det väl inte det hela mindre fel? I Sverige hade det blivit LexMaria anmälan på en sådan sak hoppas jag!
  • Elavela87

I det här fallet var det inte amningen som var problemet, utan de IQ-befriande människorna som sätter barn till världen.

• morochmer
    Elavela87 skrev 2011-04-01 09:58:47 följande:
    Ja se veganer...
  • morochmer
    Elavela87 skrev 2011-04-01 09:58:47 följande:
    Ja se veganer...
    De flesta som försummar sina barn är INTE veganer. Vad säger du om det?
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....