• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • Kotte Grön
    morochmer skrev 2011-04-01 10:02:38 följande:
    De flesta som försummar sina barn är INTE veganer. Vad säger du om det?
  • Zandra E
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-31 12:16:39 följande:
    Självklart inte.
    Man har ansvar för ett barn men men som förälder måste man inte äta kött
    Klart att man inte måste äta kött som förälder eller ge sina barn kött om man inte känner för det...men då kanske man ska läsa på hur man ska göra för att sitt barn ska få i sig allt det behöver ändå.....och inte riskera sitt barns hälsa/liv för att man tycker synd om djur....som det var i detta fallet!...
  • morochmer
    Zandra E skrev 2011-04-01 10:10:10 följande:
    Klart att man inte måste äta kött som förälder eller ge sina barn kött om man inte känner för det...men då kanske man ska läsa på hur man ska göra för att sitt barn ska få i sig allt det behöver ändå.....och inte riskera sitt barns hälsa/liv för att man tycker synd om djur....som det var i detta fallet!...
    Nej, så tror jag inte det var. Föräldrarna var troligen svagbegåvade eller psykiskt sjuka.
  • MammaMajs

Fast problemet är inte att barnet har ammats, problemet är att föräldrarna är dumma i huvudet. Att man svälter och missköter sitt barn är allt för vanligt och att föräldrarna bytte till vegankost utan att ha någon aning om hur det fungerar visar än en gång - att de är dumma i huvudet.

Är själv vegetarian och ammade min ena dotter nästan helt tills hon var 11 månader också, eftersom att hon tog låååång tid på sig att vänja sig vid vanlig mat. Hon växte jättebra och hennes blodvärden var jättefina, det handlar inte om att föräldrarna var veganer utan att de var dumma i huvudet. Amning är så gott som alltid bra, att idioter skaffar barn är dock sällan en bra idé.

Varför omhändertogs inte barnet tycker jag är en bättre fråga?

• Pallas

Läser man artikeln ifråga och den här tråden så får man lätt uppfattningen att något är katastrofalt fel i vårt skolsystem. Här får både amning och veganism storspö, fast det uppenbart måste ligga helt andra mekanismer bakom detta. Text- och situationsanalysundervisningen ser ut att suga fet bäverpung!

• jinxan

Så tokidiotiskt att använda detta som ett argument att amning inte alls alltid är bäst.. Dumt TS!

Mamma till den finaste prinsen i världen..
  • elmadumle

Är ingen fantast av amning, men att det här barnet så tragiskt avled beror ju på att det enbart fick bröstmjölk som inte gav någon näring då mamman hade väldigt dålig kosthållning.

• Dreams Never Ends

Har absolut ingenting med amningen att göra. Hennes föräldrar var veganer tex. Så bröstmjölken blev näringsfattig. Äter man varierad och bra kost så är amning det absolut bästa! Skam för folk som ger ersättning av egoistiska själ.

• snorkan

öh.....JO det är det!

Men det är ju inte normalt att endast amma en 11 månaders bebis, normalt börjar man ju med smakportioner där vid 4-6 månader....klart att man inte klarar sig på enbart bröstmjölk hur länge som helst.

Sedan var mammam vegan dessutom, bröstmjölken var väldigt näringsfattig.....stackars barn! normalt reagerar man väl på att barnet endast väger 5,7 kg och är 11 månader?!!

Detta handlar inte om att amning inte är det bästa...utan om en mamma som inte hade någon kunskap om bebisar tycker jag.....

• Hillbillie

Tycker inte heller att det bevisar nåt om amning....bara om okunskap vad gäller näringsämnen. Just i det här fallet råkade föräldrarna vara veganer, och det säger egentligen inget om veganer heller...bara om just de här exemplaren...Okunniga människor finns ju inom alla kategorier....

Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....