Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12807647.abSå fruktansvärt tragiskt!!!!
Man får väl hoppas attandra mammor ammar sina barn och äter rätt... Detta är ju ett speciellt fall och jag hoppas och tror inte att mammor kommer sluta amma sina barn.. Amma är bra!!
Säkert har flera andra redan skrivit det, men läs för fan med kritiska ögon! Flickan var 11 månader och vägde under 6kg! Felet ligger inte i amningen utan i föräldrarnas intelligens/förstånd. I Sverige hade det inte ens kunnat hända iom regelbundna kontroller på bvc. Jag ammade inte själv i 6 månader pga att jag inte klarade att få upp mjölkproduktionen, men jag fattar ju att det ändå hade varit det absolut bästa..
Oerhört tragiskt faktiskt. Så hemskt att sen sån liten ska behöva dö av en sån skitsak. Var det ingen som såg något? Barnet måste ju ha mått dåligt?
Jag har inte ammat mina två barn och jag HATAR när folk säger att ammning är bäst för barnet. Mina barn mår prima fast att dom fick flaskan ända från början.
En vännina som fick barn samma dag som mig ammade sin son och han har var sjuk i stort sett hela tiden dom första åren. Allt från vattkopper till mul och klövsjukan(!!!!) sån otur den lille grabben haft. Jag som bara gett flaskan till mina barn har haft maginfluensa en gång.
Jag funderar på att försöka amma mitt tredje barn men min man vill dock inte eftersom att han vill hjälpa till om nätterna.
Men det handlar ju inte om amningen i detta fallet, utan om totalt inkompetenta föräldrar som inte kan ta hand om sitt barn!
Men artikeln har väl ingenting med amning att göra, TS, hur lyckas du dra den slutsatsen???
Den handlar ju snarare om brist på läkaruppsikt i form av bvc (vet inte hur det fungerar i Frankrike men borde väl erbjudas ungefär som här tror jag?) som borde sett att barnet inte gick upp i vikt, samt att föräldrarna valt att bli veganer fastän de uppenbarligen inte alls förstår hur de måste kompensera för vissa vitaminer o mineraler genom tillskott... Fruktansvärt för barnet, naturligtvis, men det har ingenting alls att göra med amning!!!!!! Hade barnet inte ammats och fått ersättning så hade det vid 11 månaders ålder förmodligen även ätit annan mat - som i det här fallet sannolikt hade varit strikt vegansk. Resultatet med så korkade föräldrar hade förmodligen blivit det samma, eftersom jag starkt betvivlar att de kan någonting om näringslära och absolut inte skulle låta sitt barn få rätt näring i sig den "normala" vägen heller.