Inlägg från: Monna |Visa alla inlägg
  • Monna

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Men artikeln har väl ingenting med amning att göra, TS, hur lyckas du dra den slutsatsen???

Den handlar ju snarare om brist på läkaruppsikt i form av bvc (vet inte hur det fungerar i Frankrike men borde väl erbjudas ungefär som här tror jag?) som borde sett att barnet inte gick upp i vikt, samt att föräldrarna valt att bli veganer fastän de uppenbarligen inte alls förstår hur de måste kompensera för vissa vitaminer o mineraler genom tillskott... Fruktansvärt för barnet, naturligtvis, men det har ingenting alls att göra med amning!!!!!! Hade barnet inte ammats och fått ersättning så hade det vid 11 månaders ålder förmodligen även ätit annan mat - som i det här fallet sannolikt hade varit strikt vegansk. Resultatet med så korkade föräldrar hade förmodligen blivit det samma, eftersom jag starkt betvivlar att de kan någonting om näringslära och absolut inte skulle låta sitt barn få rätt näring i sig den "normala" vägen heller.

• Monna
    EMs mamma skrev 2011-04-01 09:28:36 följande:
    Behöver du läkare för att konstatera om ditt barn går upp i vikt och ser pigg och frisk ut? BVC (sköterska, inte läkare på de vanliga kontrollerna) är frivilligt och ofta tramsigt. Bebisen hade till och medi detta fall  träffat läkare som inte tvångsinla bebisen.....
    Jag förutsätter att om man väljer att inte ta sitt barn till bvc i Sverige så är det för att man själv faktiskt har hjärna nog att ta hand om sitt eget barn och kan sköta detta själv, det är verkligen inget tvång utan en förmån vi har - men i det här fallet var föräldrarna uppenbarligen lite bakom flötet och hade behövt att någon ANNAN såg vad som pågick. Och om det var så att läkare faktiskt hade träffat barnet och inte reagerat på vikten, så gör det väl inte det hela mindre fel? I Sverige hade det blivit LexMaria anmälan på en sådan sak hoppas jag!
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....