• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • Pallas
    Ypsilon skrev 2011-03-31 16:24:53 följande:
    Vad jag försöker säga är att man kanske kan kolla några fler källor än bara EN som är VÄRLDSOMFATTANDE och se om det finns mer relevanta för våra levnadsförhållanden. Att sedan föra diskussion där man itne ens ifrågasätter är trångsynt.
    Kan du uppge några såna källor? 
  • Ypsilon
    Pallas skrev 2011-03-31 16:27:01 följande:
    Kan du uppge några såna källor? 
    Läs tidigare inlägg. #404
  • Kotte Grön
    Irmeline skrev 2011-03-31 16:18:01 följande:
    Snarare att veganism inte är så smart, speciellt inte om man ammar..
    Såklart amning och veganism går bra att kombinera. Men det här föräldraparet var ju uppenbarligen idioter och hade förmodligen varit det oavsett kosthållning.
  • Dr Mupp

Problemet är faktiskt inte heller kvalitén på mjölken. Undernärda kvinnor har fullvärdig mjölk. Och som framgått i tråden så var mamman inte ens undernärd. Hon kan däremot ha saknat en del näringsämnen, men det brukar bara urlakas ur kroppen. Däremot så har kvinnan troligvis ammat aldeless för sällan. Nån som vet om Frankrike fortfarande kör med schemastyrd amning? För det går som sagt att helamma 11 månaders bebisar så länge man ammar dem tillräckligt ofta.

Vi kan ta ett exempel på det här med näringsbrist. Jag lider av järnbristanemi. Min son som ammas gör inte det, kroppen prioriterar bröstmjölken vilket betyder att det järn jag får i mig i första hand tas upp i mjölken snarare än i mina depoer där de behövs.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Kotte Grön
    Dr Mupp skrev 2011-03-31 16:32:47 följande:
    Problemet är faktiskt inte heller kvalitén på mjölken. Undernärda kvinnor har fullvärdig mjölk. Och som framgått i tråden så var mamman inte ens undernärd. Hon kan däremot ha saknat en del näringsämnen, men det brukar bara urlakas ur kroppen. Däremot så har kvinnan troligvis ammat aldeless för sällan. Nån som vet om Frankrike fortfarande kör med schemastyrd amning? För det går som sagt att helamma 11 månaders bebisar så länge man ammar dem tillräckligt ofta.

Vi kan ta ett exempel på det här med näringsbrist. Jag lider av järnbristanemi. Min son som ammas gör inte det, kroppen prioriterar bröstmjölken vilket betyder att det järn jag får i mig i första hand tas upp i mjölken snarare än i mina depoer där de behövs.
  • annbom
    Ypsilon skrev 2011-03-31 16:24:53 följande:
    Vad jag försöker säga är att man kanske kan kolla några fler källor än bara EN som är VÄRLDSOMFATTANDE och se om det finns mer relevanta för våra levnadsförhållanden. Att sedan föra diskussion där man itne ens ifrågasätter är trångsynt.

Är du ute efter att hitta EN mening som inte passar för att försöka göra hela inlägget irrelevant? Det var kanske inte meningen att få med det två gånger i mitt inlägg.
    Fast den bröstmjölk som vi ger våra barn är ofta väldigt bra eftersom vi äter bra och allsidig kost. Att det går lika bra med ersättning i stället för bröstmjölkgör ju inte att det är viktigare att börja med vanlig mat tidigare.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Pallas
    Ypsilon skrev 2011-03-31 16:14:45 följande:

Dessutom kan det vara intressant att läsa sveriges svar på WHO:s rekommendationer:
    www.lakartidningen.se/old/content_0419/pdf/17...

Jag förstår fortfarande inte din poäng. Slv:s rekommendationer skiljer sig inte nämnvärt från WHO:s. Vad gäller länken i citatet kan den väl knappast anses vara "Sveriges svar"? Det är ett debattinlägg skrivet av två författare. Lägg fram det för vad det är, inte som något annat.
  • sirisdotter
    Gonson skrev 2011-03-31 10:05:00 följande:
    Nu var det ju inte deras övertygelse det var fel på utan deras brist på kunskap. En vegan som har koll på näringslära blir inte undernärd och får inte heller näringsfattig bröstmjölk. Problemet med mjölken var ju att mamman inte visste hur hon skulle äta för att få i sig de näringsämnen hon behöver för att kunna producera näringsrik mjölk åt sitt barn. Har ingenting med veganism att göra utan är ren dumhet från mammans sida om hon inte fattar att man inte kan utesluta massa saker  ur sin kost utan att ersätta det med andra saker som innehåller det kroppen behöver.

Sen verkade de ju osedvanligt dumma i huvudet båda två om de inte såg hur mager flickan var och dessutom valde att försöka bota hennes bronkit med kål och lera. Ett praktexempel på vanvård som inte på något sätt bevisar någonting om amning eller vagankost.
  • Ypsilon
    Pallas skrev 2011-03-31 16:35:56 följande:
    Jag förstår fortfarande inte din poäng. Slv:s rekommendationer skiljer sig inte nämnvärt från WHO:s. Vad gäller länken i citatet kan den väl knappast anses vara "Sveriges svar"? Det är ett debattinlägg skrivet av två författare. Lägg fram det för vad det är, inte som något annat.
    Min poäng är att som jag skriver i början av mitt första inlägg, alltså inlägg #404 att jag "tyckte det var bra att lägga in lite fler källor till den diskussion som infinner sig angående rekommendationerna."
    I början av denna tråd finns en diskussion om vilka rekommendationer som finns. Där hänvisas bara till WHO och inget annat. jag tyckte alltså "det var bra att lägga in lite fler källor till den diskussion som infinner sig angående rekommendationerna." Alltså den diskussion som finns i början av tråden.
  • Ypsilon
    annbom skrev 2011-03-31 16:34:42 följande:
    Fast den bröstmjölk som vi ger våra barn är ofta väldigt bra eftersom vi äter bra och allsidig kost. Att det går lika bra med ersättning i stället för bröstmjölkgör ju inte att det är viktigare att börja med vanlig mat tidigare.
    Förlåt om jag varit otydlig. Jag har inte förespråkat någonting, varken amning eller ersättning. Det är helt upp till var och en. Med mitt inlägg var jag fortfarande ute efter att ge fler källor till den diskussion som finns i början av tråden angående vilka rekommendationerna är. Inte bara ha en enda länk och säga att så ska det vara.
    Alla får göra precis som de vill angående att amma eller inte. Vad som är bäst vet bara den enskilda mamman.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....