Inlägg från: Kotte Grön |Visa alla inlägg
  • Kotte Grön

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Det var väl inte amningen som var problemet utan att föräldrarna var dumma i huvudet och inte förstod hur man tar hand om ett barn. Det har varken med amning eller veganism att göra - de var korkade helt enkelt.

• Kotte Grön
    lokisse skrev 2011-03-30 17:54:10 följande:
    klart man kan! who föresprakar 12 manaders exklusiv amning
    WHO rekommenderar inte alls eklusiv amning i 12 månader. Du har tolkat artikeln fel. De rekommenderar exklusiv amning i sex månader och sedan som en stor del av kosten under resten av det första året.
  • Kotte Grön

Från WHO:s hemsida: Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond.

www.who.int/topics/breastfeeding/en/

-------------------------------------------

Q: Up to what age can a baby stay well nourished by just being breastfed?

A: Infants should be exclusively breastfed – i.e. receive only breast milk – for the first six months of life to achieve optimal growth, development and health. "Exclusive breastfeeding" is defined as giving no other food or drink – not even water – except breast milk. It does, however, allow the infant to receive drops and syrups (vitamins, minerals and medicines). Breast milk is the ideal food for the healthy growth and development of infants; breastfeeding is also an integral part of the reproductive process with important implications for the health of mothers.

WHO recommends that infants start receiving complementary foods at six months (180 days) of age in addition to breast milk. Complementary foods should be given 2–3 times a day between 6–8 months, increasing to 3–4 times a day between 9–11 months. Between 12–23 months of age, 3–4 meals should be given. In addition, depending on the child's appetite, 1–2 nutritious snacks can be offered between meals. These foods should be adequate, meaning that they provide sufficient energy, protein and micronutrients to meet a growing child's nutritional needs. Foods should be prepared and given in a safe manner to minimize the risk of contamination. Feeding young infants requires active care and stimulation to encourage the child to eat.

The transition from exclusive breastfeeding to full use of family foods is a very vulnerable period. It is the time when many infants become malnourished, contributing significantly to the high prevalence of malnutrition in children under five years of age worldwide. It is essential therefore that infants receive appropriate, adequate and safe complementary foods to ensure the right transition from the breastfeeding period to the full use of family foods.

www.who.int/features/qa/21/en/index.html
  • Kotte Grön
    Här och nu skrev 2011-03-31 10:35:02 följande:
    Ja och det kan gå fel men amning om man inte vet vilket ansvar det innebär.
    Så flaskmatning innebär inget ansvar då eller?
  • Kotte Grön
    Cloudy skrev 2011-03-31 11:04:21 följande:
    Ska vi dadda på på den nivån så måste jag ska nämna den där skandalen i Kina där tusentals barn blev förgiftade av vanlig modersmjölkserssättning? Om man ska resonera lika knäppt som dig så innebär det ju alltså att ersättning i sig är giftigt.

Ska vi fortsätta fjanta på den nivån eller har du kanske förmågan att inse att artikeln inte alls handlar om amning utan om efterblivna föräldrar som vanvårdade sitt barn till döds.
  • Kotte Grön

Kan det vara så enkelt som att 2 barns mamma84 råkade skriva fel? Jag hoppas det i alla fall. Ibland missar vi något ord eller så och då får det vi skrivit en annan innebörd.

• Kotte Grön
    3barnsmor skrev 2011-03-31 11:25:03 följande:
    Ja, men alltså föräldrar som inte ser att deras barn är så sjukt måste det ju vara något fel på!
    Ja självklart! Jag menade bara att den som skrev kommentaren kanske skrev fel. Helt enkelt.
  • Kotte Grön
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-31 11:31:07 följande:
    vikten har väl inget med detta att göra ?
    Alla barn väger olika.
    Dagens barn väger dom nyfödda redan 5-6 kg men vissa bara 2-3 kg
    En 11 mån kanske väger 5,7 kg och har säker varit mindre som nyfödd JAG VET INTE men något jag tror.
    Alla läkare mvc säger olika väger man lite ska man äta väger man mkt ska man banta sit barn
    Mina barn är båda prematurer och de har båda vägt omkring 8,5 - 9 kg vid ett års ålder. Båda var dessutom väldigt kräsna när vi började med smakportioner och började inte äta några större portioner vanlig mat förrän vid ett års ålder. 5-6 kg har de vägt vid ett par månaders ålder då de fortfarande helammades.
  • Kotte Grön
    Pallas skrev 2011-03-31 12:35:48 följande:
    "Misstaget" i det här fallet ser jag varken som beslutet att vara vegan utan att läsa på, eller att helamma så länge, utan att föräldrarna, istället för att ställa sig under läkarvård när bristerna uppdagades, började hålla på med en massa hokus pokus.
    Håller helt och hållet med!
  • Kotte Grön
    Irmeline skrev 2011-03-31 16:18:01 följande:
    Snarare att veganism inte är så smart, speciellt inte om man ammar..
    Såklart amning och veganism går bra att kombinera. Men det här föräldraparet var ju uppenbarligen idioter och hade förmodligen varit det oavsett kosthållning.
  • Kotte Grön
    Dr Mupp skrev 2011-03-31 16:32:47 följande:
    Problemet är faktiskt inte heller kvalitén på mjölken. Undernärda kvinnor har fullvärdig mjölk. Och som framgått i tråden så var mamman inte ens undernärd. Hon kan däremot ha saknat en del näringsämnen, men det brukar bara urlakas ur kroppen. Däremot så har kvinnan troligvis ammat aldeless för sällan. Nån som vet om Frankrike fortfarande kör med schemastyrd amning? För det går som sagt att helamma 11 månaders bebisar så länge man ammar dem tillräckligt ofta.

Vi kan ta ett exempel på det här med näringsbrist. Jag lider av järnbristanemi. Min son som ammas gör inte det, kroppen prioriterar bröstmjölken vilket betyder att det järn jag får i mig i första hand tas upp i mjölken snarare än i mina depoer där de behövs.
  • Kotte Grön
    Mandel skrev 2011-03-31 18:34:13 följande:
    Exakt, för att vi inte gick upp i vikt är ju inte troligt. BVC hade nog fel på sin våg.
    Jag vet inte hur gammal du är men när jag var liten så var rekommendationerna att amma var 4e timme. Det försökte min morsa tuta i mig att jag skulle göra när jag fick barn.
  • Kotte Grön
    Coolatjejen skrev 2011-03-31 19:46:38 följande:
    Man ser när barnet börjar att bli hungrig det handlar då mycket om moderinstinkten och känslorna till sitt eget barn. Man ammar rätt ofta när dom är små för att dom ska få den näringen. Sen kan inte alla amma heller.
    Det där vet jag redan. Har två barn själv och har ammat dem fritt. Men när jag var liten var det annat som gällde. Tyvärr. Då skulle man inte lyssna på barnets signaler utan bara amma var 4e timma.
  • Kotte Grön
    morochmer skrev 2011-04-01 10:02:38 följande:
    De flesta som försummar sina barn är INTE veganer. Vad säger du om det?
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....